string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Kijkje met Kemkers: Wat wordt het domein van de materiaalmannen?

Posted on mei 30th, 2018

‘Nog enkele internationals aan het werk’

Posted on mei 29th, 2018

“Het voetbalseizoen 2017/2018 eindigt met een interlandperiode. Namens FC Groningen komen hierin respectievelijk Uriel Antuna, Juninho Bacuna en Sergio Padt nog in actie. Antuna neemt met Mexico onder-21 deel aan het prestigieuze toernooi ‘Festival International Espoir’ in Toulon. Afgelopen zaterdag won Antuna in Frankrijk met zijn team met 4-1 van Qatar. De vleugelaanvaller was betrokken bij twee van de vier Mexicaanse doelpunten. Vanavond (dinsdag – red.) speelt Mexico tegen Engeland onder-21 en vrijdag tegen China.”
 
Oranje
“Juninho Bacuna eiste een hoofdrol op tijdens de eerste oefenwedstrijd van Jong Oranje in Zuid-Amerika, afgelopen vrijdag. Tegen Jong Bolivia scoorde de middenvelder zowel voor als na rust en hielp hiermee de toekomstige ploeg van onze voormalige trainer Erwin van de Looi – die op deze trip naar Zuid-Amerika al mee is om nader kennis te maken met het team – aan een 1-4 overwinning. Vannacht (van dinsdag op woensdag – red.) speelt Jong Oranje een tweede oefenduel op Zuid-Amerikaanse bodem tegen Paraguay.”
 
“Sergio Padt tenslotte reist morgen (woensdag – red.) met het Nederlands elftal naar Bratislava om donderdagavond in Trnava aan te treden tegen Slowakije. Volgende week maandag speelt de ploeg van bondscoach Ronald Koeman een tweede oefenwedstrijd. Dan wacht in Turijn Italië als tegenstander van Oranje.”
 
Stoeltjesdag
“Afgelopen zaterdag was het ‘stoeltjesdag’ in het Noordlease Stadion. Vanaf 10.00 uur bestond de mogelijkheid fysiek een vrije plaats in het stadion uit te zoeken. In totaal bestelden 180 supporters na het bezoek een seizoenkaart voor het seizoen 2018/2019. Ook online werden er nieuwe plekken aan de man gebracht. In totaal zijn we inmiddels dik door de 8.000 verkochte seizoenkaarten heen.”
 
“Morgenavond (woensdag – red.) is er in het Noordlease Stadion een bijeenkomst voor de meerjaarkaarthouders waarbij onze nieuwe hoofdtrainer Danny Buijs een presentatie zal verzorgen van zijn plannen voor het seizoen 2018/2019. Hiervoor hebben zich 150 kaarthouders aangemeld.”
 
Categorie 3
“FC Groningen is door de licentiecommissie van de KNVB wederom ingedeeld in de financiële categorie 3. Tot deze categorie behoren de financieel meest gezonde betaald voetbalclubs. De voetbalbond heeft per jaar drie meetmomenten om de gezondheid van de clubs in het betaalde voetbal te peilen. De huidige indeling is gebaseerd op de door de betaald voetbalorganisaties ingediende halfjaarcijfers seizoen 2017/2018.”
 
“De KNVB hanteert bij de indeling drie categorieën. FC Groningen zit sinds het seizoen 2014/2015 in categorie 3, bestaande uit de financieel meest gezonde clubs. Vanaf 1 juni treedt het vernieuwde licentiesysteem inwerking. Hierin is geen sprake meer van een categorie-indeling, maar van scores. Dit is derhalve de laatste keer dat de KNVB op deze wijze de categorie-indeling publiceert.”
 
Activiteiten
“Tot slot van deze nieuwsbrief twee activiteiten deze week. Donderdagmiddag wordt op Sportpark Corpus den Hoorn het seizoen van de opleiding traditioneel afgesloten met de strijd om de Corponello Cup. Dit is een mix-toernooi voor spelers van FC Groningen onder-12 tot en met onder-19.”
 
“Vrijdagavond is in het Fluks Hoes het jaarlijkse feest van de VRG, Vrijwilligers Rond Groningen.”
 
“Tot volgende week!”

Thijs Dallinga voor drie jaar naar FC Groningen

Posted on mei 29th, 2018

Thijs Dallinga werd op 3 augustus 2000 geboren in de Stad Groningen en werd in 2012 door FC Emmen gescout bij VV Hoogezand. De afgelopen zes seizoenen was Dallinga actief in de opleiding van de rood-witten. Dit seizoen maakte hij acht keer zijn opwachting in de hoofdmacht van de kersverse promovendus. Op 27 november 2017 maakte de aanvaller zijn debuut in de Jupiler League. Op 9 april jongstleden maakte hij zijn eerste doelpunt in de hoofdmacht van FC Emmen.

Manager technische zaken Ron Jans over de komst van de aanvaller: “Thijs is een beloftevolle spits en woonachtig in Groningen. We zijn blij met zijn komst en laten hem starten in de onder-23, hoewel Dallinga ook nog in de onder-19 mag uitkomen. Het past in ons streven om de beste voetballers uit het noorden bij FC Groningen te laten spelen.”

pwa201804238461

Beloften met winst naar plek vijf in de Derde Divisie Zaterdag

Posted on mei 26th, 2018

In de 34ste speelronde wilde FC Groningen onder-23 nog minimaal één van de andere Beloftenteams voorbij om minder risico te hebben op een mogelijke verhuizing naar de Derde Divisie Zaterdag. Voor ONS Sneek stond het lijfsbehoud op het spel. Toen de goal van David Browne viel, stond Sneeks concurrent Capelle ook al op achterstand. Uiteindelijk verloor Capelle met 2-1 en was het eindsignaal bij die wedstrijd het signaal ook Groningen-ONS af te sluiten. Scheidsrechter Henshuijs had zeven gele kaarten nodig.

Bij FC Groningen hadden Hampus Finndell en Kolbeinn Finnsson eerder af afscheid genomen en Tim Waterink rondom bij de vrijdagtraining. Doelman Abdel Elouazzane zat niet bij de selectie en neemt ook afscheid, net als basisspelers Robbert de Vos, Joël Donald en David Browne. Ook invallers Kasper Oldenburg en Mohammed Abdul Karim verhuizen naar een andere club. De laatstgenoemde maakte tien minuten voor tijd zijn rentree na twee jaar blessureleed en revalidatie.

Opstelling FC Groningen
Jan Hoekstra, Tim Riksman, Marijn Ploem, Lars Kramer, Antonio Manolache (63’ Kasper Oldenburger), Ludovit Reis, Robbert de Vos (81’ Mohammed Abdul Karim), Gerald Postma, Michael Breij, Joël Donald (63’ Tim Freriks), David Browne.
Rest bank: Pelle Boevink, Daniël Bouman.

Opstelling ONS Sneek
Barry Ditewig, Gustavo van der Veen, Ale de Boer, Tim Oosterbaan (60' Samir Merraki), Frits Dantuma (57' Renco van Eeken), Patrick Amels, Klaas de Vries, Michael Lanting, Rein Werumeus-Buning (70’ Fabian Stevens), Serginho Fatima, Genridge Prijor.

Toeschouwers: 250
Score: 24' David Browne 1-0

Gele kaarten: 28' Michael Lanting, 43' Marijn Ploem, 49' Antonio Manolache, 69’ Serginho Fatima, 74’ Gustavo van der Veen, 77’ Fabian Stevens, 85’ Kasper Oldenburger.

Uitslagen zaterdag 26 mei
FC Groningen o.19 – NAC Breda: 1-3
FC Groningen o.23 – ONS Sneek: 1-0

Programma dinsdag 29 mei
Feyenoord – FC Groningen o.17  (17.00 uur)

Round-up
FC Groningen onder-23 heeft zich gehandhaafd in de Derde Divisie.
FC Groningen onder-19 en onder-17 spelen volgend seizoen Eredivisie.
FC Groningen onder-15 is gedegradeerd naar de Tweede Divisie.
FC Groningen onder-13 speelt in het seizoen 2018/2019 Eredivisie Laag.
FC Groningen onder-12 speelt komend seizoen opnieuw Twin Games.

20180526JV8872
20180526JV8960

Derby als afsluiter voor onder-23; onder-19 thuis tegen NAC

Posted on mei 25th, 2018

Voor de onder-23 is het de 34ste en laatste wedstrijd in de Derde Divisie Zaterdag. Trainer Alfons Arts blikt vooruit op het duel met ONS Sneek. “Voor ons beiden staat er nog heel veel op het spel. Wij zijn verplicht aan onszelf om het seizoen goed af te sluiten en op die manier nog één of twee plekken te kunnen stijgen. Het gaat ook zaterdag weer om de intentie en de uitvoering. Er zijn diverse spelers voor wie het hun laatste wedstrijd bij FC Groningen is.”

Over tegenstander ONS Sneek: “Ze hebben een hele goede fase gehad, maar de laatste periode laten ze weer veel punten liggen. Ze vechten nog volop voor lijfsbehoud. ONS Sneek heeft nog een punt nodig om zich op eigen kracht veilig te spelen. We weten precies hoe ze spelen en wat wij dus kunnen verwachten. Het zal een fysieke strijd worden, zoals bijvoorbeeld ook tegen Harkemase Boys.”

“Maar het gaat toch vooral weer om onszelf. We kunnen nog een keer veerkracht en ballen tonen. En we moeten met z’n allen nog één keer maximaal aangaan. Dan zien we rond kwart over vier wel of het genoeg is geweest voor de overwinning en of we het seizoen met een goed gevoel kunnen afsluiten.”

Matthijs Hardijk en Kellian van der Kaap naar FC Groningen onder-23

Posted on mei 25th, 2018

Voor Matthijs Hardijk, geboren op 25 december 1997 in Hoogezand, betekent het een terugkeer bij FC Groningen. In 2015 kwam bij van VV Hoogezand naar FC Groningen onder-19 en speelde één seizoen in het groen-wit. In het seizoen 2016/2017 was de vleugelaanvaller actief bij Harkemase Boys in de Derde Divisie Zaterdag. Dit seizoen speelde Hardijk met Jong AZ in de Jupiler League.

Kellian van der Kaap is een fysiek sterke centrale verdediger, die werd geboren op 8 november 1998. Hij speelde in de jeugd van SV Marum en Be Quick 1887 voordat hij in de zomer van 2017 de overstap maakte naar Harkemase Boys in de Derde Divisie Zaterdag. Beide spelers maken komend seizoen deel uit van de selectie van FC Groningen onder-23.

Technisch manager Ron Jans is verheugd met de komst van de twee spelers: “Beide jongens komen uit  de eigen regio en hebben gekozen om te investeren in zichzelf en hun carrière voort de zetten bij FC Groningen.”

pw1803313399

Zaterdag stoeltjesdag; start vrije verkoop seizoenkaarten

Posted on mei 25th, 2018

Supporters die interesse hebben heten wij van harte welkom in de FanCorner aan de Boumaboulevard, waar een kopje koffie of thee klaar staat. Na de ontvangst is het mogelijk de beschikbare stoelen in het stadion te bekijken en een seizoenkaart aan te schaffen voor de uitgekozen plek.

Online
Gelijktijdig, dus vanaf 10.00 uur, is het ook mogelijk om via fcgroningen.nl/seizoenkaart een keuze te maken uit het nieuwe aanbod aan plekken voor het komende seizoen. Nu al plekken uitzoeken in het bestaande aanbod kan uiteraard ook! Bekijk de mogelijkheden op onze website.

Het verhaal achter de aanstelling van Danny Buijs

Posted on mei 24th, 2018

FC Groningen organiseert de FC Groningen eSports Cup

Posted on mei 24th, 2018

Het in populariteit stijgende eSports is ook opgepakt door de Eredivisie. Zij hebben de eDivisie opgericht waarin FC Groningen wordt vertegenwoordigd door Absalom Warkor en Nick den Hamer. Op zondag 27 mei krijgen deelnemers de kans zich te meten aan het niveau van deze professionele eSporters door ze uit te dagen tijdens deze finaledag.
 
eSports
FC Groningen is al sinds 2014 actief in eSports. Destijds werd er een heuse eDerby in het stadion georganiseerd tijdens de rust van de derby van het noorden FC Groningen – sc Heerenveen. Sindsdien organiseert FC Groningen geregeld evenementen die zich richten op het spel FIFA 18.
 
eDivisie
De eDivisie is een initiatief van de Eredivisie CV in samenwerking met de achttien Eredivisieclubs, EA SPORTS™, Endemol Shine Nederland en wordt uitgezonden door FOX Sports. De missie van FC Groningen en andere Eredivisieclubs is om zoveel mogelijk mensen het Eredivisievoetbal te laten beleven. Met het organiseren van de eDivisie wordt een specifieke, jonge doelgroep bereikt.

Video: Freestyle Challenges met Jesper Drost

Posted on mei 23rd, 2018