string(40) "CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)"

Jismerai Dillema genomineerd voor Leonardo Hotels Strijder van het Jaar

Posted on juni 9th, 2026

De FC Groningen Opleiding is ook dit seizoen op zoek naar de Leonardo Hotels Strijder van het Jaar. Een betekenisvolle titel voor een speler uit de Opleiding die zich zowel op als buiten het veld weet te onderscheiden. Jismerai Dillema, speler van FC Groningen onder-21, is de vijfde en laatste genomineerde van dit seizoen. Samen met Daan Erdman, Jayvian Valerius, Boaz Herman en Roy Leicester gaat de middenvelder uitmaken wie zich uiteindelijk kroont tot Leonardo Hotels Strijder van het Jaar.

Elk seizoen worden vijf spelers genomineerd door de trainer/coach/managers van de Opleiding voor de titel Leonardo Hotels Strijder van het Jaar. Na gezamenlijk overleg wordt vastgesteld welke speler het meest aansluit bij de kernwaarden van de Opleiding: aanpakken, reëel en groeien.

De nominatie voor Strijder van het Jaar is niet onbekend voor Jismerai Dillema. De talentvolle middenvelder behoorde in 2022 en 2024 ook al tot de genomineerden. “Het is altijd mooi om een nominatie te krijgen. Ik zie het als een beloning voor waar ik mee bezig ben. Ik kende aan het einde van het seizoen een goede fase waarin ik ook wat meer scoorde. Deze ontwikkeling wil ik graag voortzetten richting het nieuwe seizoen,” vertelt Dillema.

Dillema zijn seizoen kende veel mooie momenten. In oktober 2025 werd het contract van de speler verlengd tot medio 2028. Ook trainde de 19-jarige regelmatig mee met de eerste selectie. De middenvelder maakte op 17 mei 2026 dan ook zijn officiële debuut in de VriendenLoterij Eredivisie. In de gewonnen uitwedstrijd tegen Heracles Almelo, maakte de middenvelder zijn eerste minuten voor de hoofdmacht. “Mijn debuut was een mooi moment. Ik droomde er altijd van om mijn debuut te maken; dat is uiteindelijk het doel als je in de Opleiding zit.”

Tot slot kroonde FC Groningen Onder 21 zich begin juni tot landskampioen. De ploeg van trainer/coach/maanger Melchior Schoenmakers won op Sportpark Corpus den Hoorn de kampioenswedstrijd met 3-1 van de leeftijdsgenoten van de Graafschap. Ondanks alle ontwikkelingen om hem heen blijft de jonge speler met beide benen op de grond. “Elke dag geef ik honderd procent. Ik wil graag de focus behouden en vooral veel plezier hebben in het voetballen.” In 2025 werd Mauro Koster uitgeroepen tot Leonardo Hotels Strijder van het Jaar. Eerdere winnaars van de titel zijn onder andere Thom van Bergen, Thijmen Blokzijl en Bjorn Meijer. Het interview met de genomineerde Jismerai Dillema is hieronder te bekijken via de videoplayer.

FC Groningen Vrouwen verwelkomt drie nieuwelingen

Posted on juni 8th, 2026

FC Groningen Vrouwen verwelkomt de eerste drie nieuwe speelsters van buitenaf voor het seizoen 2026/2027. River Waterham, Hanna Stallmann en Lisanne Dik zullen aankomend seizoen aansluiten bij de selectie die wederom onder leiding staat van hoofdtrainer Atty Eelkema.

FC Groningen Vrouwen heeft een historisch eerste seizoen achter de rug na de toetreding van de club tot de voetbalpiramide in het betaald voetbal voor vrouwenvoetbal. Gedurende de zomerperiode vinden diverse wisselingen in de selectie plaats. Er is afscheid genomen van een aantal speelsters en er zijn tot op heden drie nieuwelingen toegevoegd aan FC Groningen Vrouwen. Ook schuiven drie speelsters door vanuit de FC Groningen Opleiding. Nonna de Vries, Izaline Tahapary en Alyssia Hoefnagel maken de overstap van Meiden onder-17 naar de eerste selectie.

River Waterham
River Waterham komt over van de beloftenploeg van sc Heerenveen. De linksbenige speelster kan op beide backposities uit de voeten. Waterham doorliep de jeugdopleiding van PEC Zwolle en kwam daarnaast uit voor verschillende nationale jeugdelftallen. De 18-jarige maakt nu de overstap naar de Trots van het Noorden. De club voelt voor haar als thuis, aangezien de familie van Waterham woont en afkomstig is uit de stad Groningen.

River Waterham

Hanna Stallmann
Hanna Stallmann is komend seizoen een nieuw gezicht in de selectie van FC Groningen. De 19-jarige aanvallende middenvelder heeft ook verschillende nationale selecties doorlopen en komt net als ploeggenoot Waterham over van sc Heerenveen. Eerder kwam Stallmann uit voor PEC Zwolle, waar zij haar debuut maakte in de Vrouwen Eredivisie. De jonge speelster staat bekend om haar gedreven en energieke speelstijl. Daarnaast heeft zij familie in Groningen, wat haar overstap naar FC Groningen extra bijzonder maakt.

Hanna Stallmann

Lisanne Dik
Lisanne Dik sluit komend seizoen ook aan bij de eerste selectie. De 25-jarige speelster heeft in het verleden ervaring opgedaan in de Vrouwen Eredivisie bij sc Heerenveen. De afgelopen seizoenen kwam Dik uit voor ACV Assen, waar zij een vaste waarde was en ook de aanvoerdersband droeg. Dik is een aanvallende middenvelder met een verfijnde techniek en een goed schot. Naast haar voetbalcarrière is zij werkzaam in de zorg.

Lisanne Dik

Promotiedroom leeft na remise op Corpus den Hoorn

Posted on juni 6th, 2026

FC Groningen onder-21 en Jong Sparta Rotterdam hielden elkaar in de eerste play-offwedstrijd voor een ticket in de Tweede Divisie geheel in evenwicht. Het werd 1-1 op Sportpark Corpus den Hoorn. FC Groningen kwam voor rust op voorsprong via Joop Oosterhof. Na de pauze maakten de Rotterdammers gelijk via Luc Nieuwenhuijs. Komende woensdag – 10 juni 18.30 uur – wordt het tweeluik in Rotterdam beslist en wordt duidelijk of de ploeg van trainer Melchior Schoenmakers promoveert naar de Tweede Divisie.

FC Groningen onder-21 kroonde zich afgelopen woensdag tot algeheel landskampioen door De Graafschap te verslaan. Lang kon de selectie niet nagenieten van deze prachtige prestatie, want zaterdagavond trad het alweer aan tegen Jong Sparta Rotterdam. De Spartanen waren 10e geëindigd in de Tweede Divisie waardoor ze genoodzaakt zijn tot het spelen van play-offs om lijfsbehoud. Voor de FC is het juist een unieke kans om promotie naar de Tweede Divisie af te dwingen. Net als afgelopen woensdag was het met zo`n 1.000 supporters langs de lijn gezellig druk op Corpus.

De wedstrijd was in de eerste helft in evenwicht. De Rotterdamse gasten kregen al in de eerste minuut een goede mogelijkheid met een schot naast en Jismerai Dillema noteerde later in de beginfase het eerste Groningse gevaar. Aanvoerder Jesper Mosselaar schoot na een kwartier voetbal op Corpus hard over het doel.

FC Groningen kwam na 39 minuten spelen op voorsprong. Een hoekschop kon niet goed worden weggewerkt door de Spartanen waarna Joop Oosterhof de bal voor zijn voeten kreeg. De Zuidhorner schoot en zette daarmee de 1-0 op het scorebord. Niet veel later had de rechtsback de kans om de score de verdubbelen. Oosterhof dook op aan de linker zijkant, kwam het strafschopgebied in, maar strandde op de uitkomende doelman.

Na rust kreeg FC Groningen direct een kans via Roy Leicester. De middenvelder werd na een fraaie combinatie via een hakje van Mark Hoekstra vrijgespeeld en schoot hard over. Daarna brak een fase aan waarin Sparta iets meer de overhand kreeg en schoten afvuurde op het doel van Jesse Tetteroo. De doelman zag ze over of naast gaan en stond de keren dat de inzet wel tussen de palen was zijn mannetje.  

Halverwege de tweede helft kreeg FC Groningen twee grote kansen op de tweede goal van de avond. Spits Levi Roeland snoepte de bal slim van zijn tegenstander af, snelde richting het doel maar schoot centimeters naast de verkeerde kant van de paal. Robin Kelder schoot een minuut later rakelings over.

Een ongeschreven wet in het voetbal is dat het doelpunt dan vaak aan de andere kant valt en dat was ook op Corpus het geval. Sparta zette een snelle aanval op en invaller Luc Nieuwenhuijs kon uiteindelijk afronden, 1-1.

De krachten leken wat op bij de 11 Groningers, maar op karakter en strijdlust bleef de FC in de wedstrijd en maakte het in de vijf extra minuten die werden toegevoegd zelfs de meeste aanspraak op de overwinning. Roeland zette nog een keer druk op de keeper en kreeg de bal hard tegen zich aangeschoten. Deze caramboleerde echter naast de paal. Invaller Mart Haven scoorde enkele minuten later uit een vrije trap van een andere invaller Jari Kolthof. De verdediger was volgens de grensrechter echter te vroeg ingelopen en werd afgevlagd voor buitenspel. Kolthof liep zich in de slotminuut van de blessuretijd nog een keer vast na een counter.

Moegestreden vielen verschillende spelers van beide ploegen languit op het veld na het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter. De duizend langs de lijn gaven de spelers weer de energie met een welverdiend applaus. Het duel eindigde in 1-1, daarmee zijn de promotiekansen voor de ploeg van trainer/coach/manager Schoenmakers nog zeker aanwezig. Aankomende woensdag 10 juni 18.30 uur is de allesbeslissende return in Rotterdam op Sportcomplex Nieuw Terbregge.

Speciale seizoensfinale van de podcast ‘De Bestuurskamer’

Posted on juni 5th, 2026

In de podcast De Bestuurskamer sluiten de vijf algemeen directeuren die wekelijks met elkaar te gast waren het voetbalseizoen 2026/2027 af. FC Groningen directeur Frank van Mosselveld was het gehele seizoen van de podcast een vaste gast in ‘De Bestuurskamer’.  In een laatste aflevering van bijna 3 uur worden de luisteraars nog éénmaal meegenomen in een terugblik op een bijzonder voetbalseizoen.

Van Mosselveld schoof wekelijks samen met Wilco van Schaik (N.E.C.), Jan-Willem van Dop (Go Ahead Eagles), Rob Toussaint (Heracles Almelo) en Ferry de Haan (sc Heerenveen) aan in de podcast. De podcast wordt geproduceerd door FC Afkicken.

Voor deze laatste en speciale aflevering hebben de mannen zich verzameld in kasteel Engelenburg, te Brummen. In dit imposante slot krijgen de directeuren niemand minder dan Jan de Jong, Marcel Brands en Raymond van Meenen over de vloer.

Geniet van deze extra lange seizoensfinale!

FC Groningen onder-21 op jacht naar een plek in de Tweede Divisie

Posted on juni 5th, 2026

FC Groningen O21 staat voor het slotstuk van een fantastisch seizoen. Na het behalen van het algehele landskampioenschap wacht de ploeg van Trainer/Coach/Manager Melchior Schoenmakers een tweeluik met Jong Sparta Rotterdam. Op het spel staat een plek in de Tweede Divisie. De eerste wedstrijd wordt gespeeld op zaterdag 6 juni om 19.00 uur op Sportpark Corpus den Hoorn. Vier dagen later volgt de return in Rotterdam. Na deze twee wedstrijden is duidelijk welke ploeg volgend seizoen uitkomt in de Tweede Divisie.

Landskampioen
FC Groningen O21 kroonde zich afgelopen woensdag tot algeheel landskampioen van Nederland. Op een sfeervol Corpus den Hoorn zagen ruim 1.000 supporters hoe De Graafschap O21 met 3-1 werd verslagen.

Sven Bouland zette de Trots van het Noorden met een kopbal op voorsprong. Vlak na rust zorgde Levi Roeland voor de 2-0, maar door de aansluitingstreffer van De Graafschap bleef het duel spannend. Een minuut voor tijd gooide Roeland de wedstrijd definitief in het slot door na een indrukwekkende solo de 3-1 binnen te schieten. Direct na het laatste fluitsignaal kon het kampioensfeest beginnen.

Op weg naar de Tweede Divisie
Door het kampioenschap mag FC Groningen O21 zich nu opmaken voor twee beslissende wedstrijden tegen Jong Sparta Rotterdam. De Rotterdammers eindigden afgelopen seizoen als tiende in de Tweede Divisie en willen hun plek op dat niveau behouden. Voor FC Groningen lonkt promotie naar het hoogste amateurniveau van Nederland.

Een plek in de Tweede Divisie zou een belangrijke stap betekenen voor de Opleiding van FC Groningen. Op dit niveau krijgen talenten wekelijks de kans om zich te meten met ervaren tegenstanders en ex-profs. Daarmee wordt de stap richting het eerste elftal verder verkleind.

Opnieuw een vol Corpus?
Ruim 1.000 supporters zagen FC Groningen O21 woensdagavond het algehele landskampioenschap veroveren. Nog twee wedstrijden scheiden de ploeg van promotie naar de Tweede Divisie en zaterdag kan op Corpus den Hoorn de eerste stap worden gezet.

De steun van de aanwezige supporters vormde woensdag een mooi decor voor het binnenhalen van de landstitel. FC Groningen O21 hoopt daarom ook zaterdag weer op veel publiek langs de lijn om de ploeg te steunen in de strijd om promotie.

Supporters zijn van harte welkom om de ploeg te ondersteunen in deze belangrijke wedstrijd. Op Sportpark Corpus den Hoorn zijn een koffie- en snackkraam aanwezig. Daarnaast zijn bij de kantine van GRC Groningen broodjes hamburger verkrijgbaar.

Kom waar mogelijk op de fiets. De parkeergelegenheid op Corpus den Hoorn is beperkt en wanneer de beschikbare plaatsen bezet zijn, geldt vol is vol.

FC strijdt komend seizoen buitenshuis in het paars

Posted on juni 4th, 2026

FC Groningen heeft haar uittenue voor het seizoen 2026/2027 gelanceerd. De Trots van het Noorden gaat met het nieuwe uittenue terug naar de kleur paars. Het is een kleur met clubgeschiedenis, die ‘vanaf dag één’ bij FC Groningen hoort.

Naast groen-wit is paars één van de kleuren die door FC Groningen wordt gezien als clubkleuren. De Trots van het Noorden speelde het eerste seizoen in de clubgeschiedenis 1971/1972 in het paars en deed dat later in diverse seizoenen.

Doelman Luciano da Silva keepte in het seizoen 2008/2009 veelvuldig de thuiswedstrijden in een paars uitshirt, Marcus Berg maakte op bezoek bij Roda JC een jaar later vier treffers in het paars. Leandro Bacuna debuteerde in het paars en Virgil van Dijk droeg het. Arjen Robben speelde in 2020/2021 in het paars en ook het uitshirt in het jubileumseizoen 2021/2022 waarin FC Groningen 50 jaar bestond had een paars karakter.

Op de achterkant van het shirt voor het seizoen 2026/2027 verwijst het FC-shirt naar de clubgeschiedenis en het ontstaan van FC Groningen. De G uit het oorspronkelijke clublogo is verwerkt en zichtbaar op de achterkant van het shirt en staat op het elastiek van de paarse broek. Het FC-tenue is geproduceerd door kledingpartner Robey Sportswear.

Bestel het nieuwe uittenue nu online via de vernieuwde FC Groningen Webshop of kom langs in de FC Groningen Store bij stadion Euroborg of in de nieuwe FC Groningen Store in de Herestraat. Het uitshirt voor het aankomende seizoen is (in een volwassen maat) te koop voor €69,95. Het vrouwenshirt is vanaf nu te pre-orderen in de FC Groningen Webshop.

De nieuwe thuis- en uitshirts zijn ook te koop bij 16 verschillende wederverkopers in Stad en Ommeland.

FC Groningen O21 landskampioen na 3-1 zege op De Graafschap, zaterdag en woensdag play-offs

Posted on juni 3rd, 2026

FC Groningen onder-21 is woensdagavond algeheel landskampioen O21 geworden. Een 3-1 overwinning op De Graafschap bezegelde de titel. Door het kampioenschap plaatst het elftal zich voor de play-offs om promotie naar de Tweede Divisie, tegen Jong Sparta Rotterdam. Komende zaterdag, 6 juni, speelt de ploeg van trainer/coach Melchior Schoenmakers thuis om 19.00 uur, dan wacht op woensdagavond de terugwedstrijd van het tweeluik, waarin Sparta thuis speelt.

FC Groningen O21, de najaarskampioen, speelde deze wedstrijd tegen de voorjaarskampioen, De Graafschap. De kampioenen van de twee halve onder-21 competities strijden tegen elkaar om de landstitel, en een ticket voor de promotie play-offs naar de Tweede Divisie. Op een volgepakt en gezellig Sportpark Corpus den Hoorn begonnen beide ploegen zeer onwennig aan het duel, met veel hoge ballen en duels. Na een half uur wist Sven Bouland toch de score te openen voor de Trots van het Noorden. De verdediger kon raak knikken uit een vrije trap. Deze 1-0 bleek ook de ruststand.

Waar het in het begin van de wedstrijd wat aftasten was voor beide teams, was het na rust direct raak. Levi Roeland verdubbelde in de 46e minuut de voorsprong voor onder-21. De Graafschap kwam daarna steeds dichter in de buurt van het doel van Jesse Tetteroo, die zich deze wedstrijd onderscheidde met enkele knappe reddingen. Vlak voor het uur deden De Superboeren wat terug via Jermain Fernandes. Na een wat hectische slotfase gooide Levi Roeland de wedstrijd op slot met zijn 17e competitiedoelpunt van dit seizoen. Na een lange rush vanaf eigen helft poeierde de spits de bal in de korte hoek, en besliste daarmee de titelstrijd in Gronings voordeel.

Zaterdag en woensdag promotie play-offs

Door het landskampioenschap heeft FC Groningen O21 zich geplaatst voor de promotie play-offs voor een plek in de Tweede Divisie, het hoogste amateurniveau van Nederland. Jong Sparta Rotterdam is daarin de tegenstander, omdat de ploeg uit Rotterdam in het rechterrijtje van de Tweede Divisie is geëindigd. Komende zaterdag staat het eerste duel van het tweeluik op de rol. Op Sportpark Corpus den Hoorn wordt om 19.00 afgetrapt, de toegang is gratis. Op woensdag 10 juni staat de allesbeslissende terugwedstrijd op het programma, dan rolt de bal vanaf 18.30 uur op Sportcomplex Nieuw Terbregge in Rotterdam.

FC Groningen opent nieuwe winkel in Herestraat

Posted on juni 3rd, 2026

Een langgekoesterde wens van de club wordt werkelijkheid met de opening van de FC Groningen Store in het centrum van de stad. De nieuwe FC-winkel is gevestigd aan de Herestraat 5. De deuren voor het grote publiek zullen voor het eerst openen op donderdagavond 4 juni vanaf 18.00 uur.

De FC Groningen Store in het hart van de stad geeft de club een extra mogelijkheid om haar supporters nog beter te kunnen bedienen wat betreft het aanbod van shirts, casualkleding en artikelen. Het verhoogt tevens de merkzichtbaarheid van de Trots van het Noorden en geeft een nog nadrukkelijkere band met de stad Groningen. Daarbij ziet FC Groningen kansen in een markt van toeristen en stadbezoekers.

De nieuwe FC Groningen Store betekent de tweede winkel waar supporters merchandise van de Trots van het Noorden kunnen aankopen. Ook de FC Groningen Store in Stadion Euroborg zal geopend blijven, daarnaast kunnen supporters van de club online aankopen doen in de vernieuwde FC Groningen Webshop.

Openingstijden FC Groningen Store Herestraat

Maandag 12.00 uur tot 18.00 uur
Dinsdag10.00 uur tot 18.00 uur
Woensdag10.00 uur tot 18.00 uur
Donderdag10.00 uur tot 21.00 uur
Vrijdag 10.00 uur tot 18.00 uur
Zaterdag 10.00 uur tot 18.00 uur
Zondag12.00 uur tot 17.00 uur

“Het openen van een FC Groningen Store in het centrum van de stad is al langere tijd onderzocht,” zegt commercieel directeur Jordi Hillenga. “De locatie is hierin van groot belang en we hebben met een plek in de Herestraat een echte A-locatie weten te bemachtigen. Op deze wijze brengen we nog meer groen-wit en clubbeleving in het hart van onze mooie stad.”

Het openen van een tweede winkel past volgens Hillenga bij de grootte van de club én de toegankelijkheid, één van de kernwaarden van de Trots van het Noorden. “Wij zijn nu nog beter bereikbaar voor onze supporters en geven met deze nieuwe vestiging het groeiende aantal toeristen uit binnen- en buitenland de mogelijkheid sneller in contact te komen met FC Groningen. De winkel geeft ons bovendien een extra optie voor het organiseren van productlanceringen of evenementen voor supporters. We zijn ontzettend trots en blij met deze stap.”  

Om de aankondiging van de FC-winkel in de Herestraat nog niet eerder bij het grote publiek kenbaar te maken, werd het pand bestickerd met de tekst: ‘Goudwinkel Meijer, opent binnenkort’. Een verwijzing naar de gouden schoen die spits Henny Meijer exact 35 jaar geleden won als speler van FC Groningen. Het streeppatroon is een subtiele verwijzing naar het shirt waarin toentertijd werd gespeeld.

FC Groningen is diverse leveranciers, partners, Bulten Vastgoed en Kooistra Feenstra bedrijfsmakelaars zeer erkentelijk voor het op korte termijn mede mogelijk maken van het openen van de FC Groningen Store in de Herestraat.

FC Groningen licht koopoptie en legt Hernes definitief vast

Posted on juni 3rd, 2026

FC Groningen heeft Travis Hernes definitief overgenomen van Newcastle United. De 20-jarige Noor speelde het afgelopen seizoen al op huurbasis voor de Trots van het Noorden. FC Groningen heeft de koopoptie die in het huurcontract was opgenomen gelicht, waardoor de middenvelder nu tot medio 2030 onder contract staat in Euroborg.

Travis Hernes maakte in september 2025 de overstap naar Groningen en kwam sindsdien elf keer in actie voor de FC, waarvan drie wedstrijden als basisspeler. De Noor kon zich na een gewenningsperiode met name na de winterstop nadrukkelijker presenteren. Zo had Hernes een basisplaats in het laatste officiële duel van afgelopen seizoen in de halve finale van de play-offs om Europees voetbal tegen Ajax. De international van Jong Noorwegen liet afgelopen seizoen zien op meerdere posities op het middenveld van FC Groningen uit de voeten te kunnen.

Hernes werd geboren op 4 november 2005 en beschikt over zowel de Noorse als Jamaicaanse nationaliteit. De middenvelder begon met voetballen in Noorwegen en kwam na zijn verhuizing naar Engeland terecht in de jeugdopleiding van Shrewsbury Town FC. Daar debuteerde hij in het seizoen 2022/2023 al op 16-jarige leeftijd in het eerste elftal. Vervolgens maakte Hernes in 2023 de overstap naar Premier League-club Newcastle United. In Noord-Engeland kwam de Noor voornamelijk in actie in het Onder-21 team. Ook werd Hernes een half jaar verhuurd aan Aalborg in Denemarken.

De jeugdinternational vervolgt zijn carrière nu definitief bij FC Groningen. Hernes zal eind deze maand weer aansluiten bij de eerste selectie onder leiding van hoofdtrainer Dick Lukkien ter voorbereiding op het nieuwe VriendenLoterij Eredivisie-seizoen.

Elftal vragen aan… Cor Brongers (North Sea Petroleum)

Posted on juni 3rd, 2026

Cor Brongers is medeoprichter van het fameuze North Sea Petroleum en Sea Bunkering International (SBI). Deze maand wordt Brongers tachtig jaar.  Een mooi moment om eens terug te kijken op zijn carrière in de oliehandel. Een branche waarin hij nog altijd als adviseur actief is. Weliswaar niet meer fulltime, maar nog altijd met dezelfde ‘24/7 passie’ voor de scheepvaart. Ook zijn passie voor onze FC is nog altijd voelbaar. Deze ‘Elftal vragen aan…’ met de voorzitter van de Stichting Maritieme Skybox gaan over GVAV, bunkering en houvast aan het geloof.

1. Wat kun je over jouw eerste werkjaren vertellen Cor?  
“Ik ben geboren in Delfzijl, als jongste in een gezin van vier. Op mijn zestiende moest ik noodgedwongen de winkel van mijn vader overnemen. Had ik ineens de verantwoordelijkheid voor een bedrijf. Dat was een harde, maar waardevolle leerschool. Zo hadden we in de strenge winter van 1963 weken lang sneeuw en dus amper inkomsten. Het leerde me dat ondernemen grillig is en dat je creatief moet zijn.”

“Op mijn achttiende moest ik in militaire dienst. Ik was letterlijk met de trein onderweg naar Limburg, toen er op station Zwolle werd omgeroepen dat ik naar huis moest bellen. Ik was toch vrijgesteld vanwege ‘persoonlijke onmisbaarheid’, waardoor ik de kost voor mijn ouders kon blijven verdienen. Op mijn eenentwintigste hebben we de winkel verkocht en ben ik gaan werken voor Delf-Oil, een nieuw olie- en tankvaartbedrijf in Delfzijl. Dat heb ik als manager en later directeur tot 1976 gedaan.”

2. Velen kennen jou van het fameuze North Sea Petroleum. Hoe is dat ontstaan?
“In 1976 nam ik ontslag bij Delf-Oil. Ik zag andere kansen en wilde zelfstandig verder als ondernemer en grootaandeelhouder. Samen met Smid & Hollander heb ik toen North Sea Petroleum opgericht. Zij hadden een raffinaderij in Amsterdam waar diesel bij vrijkwam en ik had een groot en betrouwbaar netwerk, kende de markt, leveranciers, scheepvaartklanten en internationale oliehandelaren. Dat bleek een gouden combinatie.”

“Onze handel nam een enorme vlucht. Wij deden internationale leveringen aan zeeschepen, maar ook trading en ladingen olie, vooral langs de Rijn tot aan Bazel.

In 1979 volgde een echte oliecrisis en ontploften de prijzen. Wat later bouwden we een zeeschip voor Wagenborg. Die investering gaf ons nóg meer binding met de zeevaartsector. Uiteindelijk is North Sea Petroleum in 1998 overgenomen door het beursgenoteerde Petroplus.”

3. Ondertussen richtte je in 1990 Sea Bunkering International (SBI) op. Waarom?
“Ik raakte aan de praat met de eigenaren van Seatrade; een grote, wereldwijde koelscheepvaartrederij. Samen richtten we SBI op, waarmee we destijds de exclusieve en wereldwijde bevoorrading van alle Seatrade-schepen met olie en smeermiddelen zo’n twintig jaar uitvoerden. Zoals dat in het zakenleven vaak gaat, wisselde ook SBI later van eigenaren. Maar nog steeds is SBI een vooraanstaande leverancier van smeermiddelen aan de internationale zeevaart, overal ter wereld.”

4. Wat maakt jouw branche zo interessant dat je nog steeds actief bent?
“De oliehandel en scheepvaart zitten in mijn hart en dat blijft. Het is een dynamische wereld. Je staat vierentwintig uur per dag aan, driehonderdvijfenzestig dagen per jaar.

Je moet razendsnel op de hoogte zijn van het wereldnieuws en snel kunnen reageren. Er spelen grote risico’s, maar er liggen ook mooie kansen. Ik heb nooit echt overwogen om te stoppen met werken en heel eerlijk, het voelt nooit als een goed moment.”

“Na de overname van North Sea Petroleum in 1998 heb ik het bedrijf nog tot 2005 geleid, waarna Seatrade mij weer vroeg om bij SBI te komen helpen. Anno 2026 ben ik nog altijd betrokken. Ik heb nog een klein minderheidsbelang en ben er adviseur. Meesturen hoeft niet meer, want er zit een uitstekend management! Maar het blijft toch je kind he, daar heb je nog altijd blijdschap of kopzorgen van.”

5. Je bezoekt al jaren alle thuiswedstrijden van FC Groningen. Wat zijn zo enkele eerste herinneringen aan onze FC?
“Och jee, ik heb zoveel bijzondere herinneringen! Ik was al eens bij een schoolconcert in het Oosterpark als jochie, maar op 3 juni 1959 bezocht ik er als dertienjarige Feyenoord – Santos FC met Pele, de afscheidswedstrijd voor eredivisiescheidsrechter Klaas Schipper uit Delfzijl. Daar begon mijn relatie met het stadion en de club. Vanaf toen ging ik regelmatig naar GVAV.”

“Voetbal bracht me ook steun. Op 24 oktober 1970 kostte een felle brand in een inrichting in Wagenborgen het leven van zestien vrouwelijke patiënten. Als lid van de vrijwillige brandweer Delfzijl heb ik tijdens die ramp via de ladderwagen vele vrouwen geëvacueerd, maar voor velen mocht de hulp niet meer baten.

In die tijd bestond er niet zoiets als slachtofferhulp, je was aan je lot overgelaten. Ik ben de volgende bewust naar GVAV-Den Bosch gegaan in het Oosterpark. Die zondag begon voor mij de verwerking, want voetbal bracht afleiding, maar vergeten zal ik die ramp nooit!”

“Ook was ik bij een van de eerste uitwedstrijden van FC Groningen. Het was een wedstrijd in de Kuip tegen Feyenoord op 12 december 1971. Ik was er met Rotterdamse collega’s en vooraf zei ik dat ik neutraal was. FC Groningen startte met een ex-hockey international in de basis, Gerard Hylkema. Ik weet nog dat hij scoorde. Mijn vrouw en ik sprongen van blijdschap automatisch een meter omhoog. Daar was niks neutraals aan, haha.”

6. Met North Sea Petroleum werd je een van de eerste FC-sponsoren ooit. Waarom?
“Na de promotie van FC Groningen in 1980 kreeg ik bezoek van Theo Huizinga. De club had extra geld nodig om ook in de Eredivisie te kunnen presteren. Ik was inmiddels supporter en trouw volger en eerlijk is eerlijk, we konden op dat moment wel wat centen missen. We besloten de club te steunen en kochten reclameborden langs het veld, kregen zes zogenaamde logekaarten, toegang tot de bestuurskamer en een parkeerkaart naast het stadion. Ook mochten we met ons bedrijf een wedstrijd tegen de FC voetballen. Dat is er nooit van gekomen, we konden geen elftal op de been brengen.”

7. Je bent nog altijd supporter van de FC. Hoe ziet jouw ideale wedstrijddag eruit?
“Ik ben graag op tijd aanwezig in onze Maritieme Box. Dan klets ik wat met onze gastheer Philip en begroet als voorzitter boxgenoten en gasten. Na een hapje en drankje ga ik naar mijn vertrouwde plekje op ons skyboxterras. Na afloop praten we vaak gezellig bij. Ik mis zelden een wedstrijd, eigenlijk alleen de zondagochtendwedstrijden van 12.15 uur. Mijn geloof en de kerkdienst op zondagochtend vind ik belangrijker dan de FC.”

8. Wat is jouw mooiste herinnering aan FC Groningen?
“Dat is en blijft de bekerwinst tegen PEC Zwolle. Ik had de mazzel dat we in een skybox van een goede Rotterdamse relatie terecht konden. Dat was een hele bijzondere ervaring met elkaar. De wedstrijd was spannend en de sfeer in de Kuip was geweldig. De KNVB-beker is echt een prijs en daar waren we maar mooi even bij! Ook de beleving rondom de Europese thuiswedstrijden vond ik magisch!”

9. Als je terugkijkt op je leven als ondernemer, waar ben je dan het meest trots op?
“Dat ik nog altijd prima verstandhoudingen met zoveel verschillende mensen heb. Ik heb altijd geprobeerd om zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn. Ik vond en vind het belangrijk om een betrouwbare gespreks- en zakenpartner zijn. Daardoor heb ik nog altijd goede relaties met (oud-)klanten en leveranciers, maar ook met vele collega’s en (oud-)collega’s. Ik heb ondernemen altijd als teamwork gezien en samen hebben we zoveel moois bereikt. Ik kom nog met heel veel plezier op ons kantoor aan het Hereplein. Het is fijn om onder de mensen te zijn.”

10. Wat is de beste keuze die jij ooit hebt gemaakt?
“Voor mij is dat om onvoorwaardelijk vast te houden aan mijn geloof. Dat is een levenswaarde voor mij. Het geloof geeft mij kracht, moed en rust tijdens mooie, maar vooral ook tijdens moeilijke momenten in mijn leven. Kijk, ik zie het leven in een groter perspectief. De aardse dingen zijn mooi hoor; het ondernemerschap, de wereld bereizen, het vele voetbal kijken, maar geloof heeft eeuwigheidswaarde. Dat geeft me houvast.”

11. Heb je ook een lijfspreuk?
“Jazeker! ‘Navigare nessesse est.’  Varen is noodzakelijk en de scheepvaart zal er altijd zijn. Het staat ook wel voor het navigeren door de tijd. En ‘Koopmansgoed is eb en vloed,’ dat zegt alles voor mij. Dit spreekwoord liet ik altijd op Makkummer wandborden schilderen en gaf het cadeau aan klanten en jubilarissen. De ene dag heb je hoog water en gaat het fantastisch, maar soms is het laag water en zit het tegen. Je wint en verliest, maar zorg dat je zes van de tien keer wint.”