string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Uitleg beleid bezoek uitduels.

Maandag 30 november 2009 om 13:58

Uit reacties van supporters richting FC Groningen blijkt dat er nog steeds veel onduidelijkheid bestaat over vervoersregelingen naar uitwedstrijden. FC Groningen hecht er veel waarde aan transparant te zijn naar de achterban om zo duidelijkheid te verschaffen.

Ongeveer 4 tot 6 weken voor een uitwedstrijd vindt er een overleg plaats tussen een afvaardiging van de thuisspelende club, de politie aldaar, FC Groningen, een afvaardiging van de supportersvereniging FC Groningen en de politie Groningen. Tijdens dit vooroverleg worden alle organisatorische zaken besproken die relevant zijn voor het goed kunnen voorbereiden van de wedstrijd. Één van de onderwerpen is de vervoersregeling.

Allereerst een opsomming van de verschillende soorten vervoersregelingen;
– Vrij vervoer: er worden geen belemmeringen opgelegd in de wijze van vervoer naar het stadion van de thuisspelende club.
– Autocombi: vervoer per auto met een aangewezen omwisselplaats, waar de Ticketbox kaart omgewisseld dient te worden voor de toegangskaart. Deze regeling wordt gebruikt om te voorkomen dat supporters eerder in de stad zijn.
– Halve buscombi: vervoer per bus met opstapplaats Euroborg en een ander aangewezen opstapplaats. Deze regeling is om supporters elders in het land een mogelijkheid te bieden om op te stappen.
– Buscombi: vervoer per bus met als enige opstapplaats stadion Euroborg. Hoogste risico categorie.

Door de politie van de thuisspelende club wordt namens de gemeente  de vervoersregeling medegedeeld. Vervolgens wordt een uitleg gegeven waarom gekozen is voor deze regeling. Redenen voor de gemeente ter plaatse om te kiezen voor een verplichte wijze van  vervoer kunnen zijn;
– Gedrag van supporters FC Groningen tijdens het reizen/wedstrijd in eerdere ontmoetingen;
– Rivaliteit tussen de supporters van beide clubs;
– Belang van de wedstrijd (bijvoorbeeld laatste speeldag);
– Slechte infrastructuur bij stadion.

Voorbeeld; RKC-FC Groningen zaterdag 21 november 2009 j.l.
Het vooroverleg vond op 22 oktober 2009 plaats in Waalwijk. Tijdens het vooroverleg werd door de politie ter plaatse aangegeven dat het een buscombi zou worden voor de supporters van FC Groningen. Als reden werd opgegeven de onrust onder de RKC-supporters door de slechte financiële situatie van de club en calamiteiten in het centrum van Waalwijk tijdens de laatste editie in het seizoen 2006/2007.

Een soepeler regeling was in eerste instantie niet bespreekbaar. Door FCGroningen/supportervereniging is vervolgens voorgesteld om met een autocombi af te reizen naar Waalwijk. De  vertegenwoordiger van de politie Waalwijk diende dit te overleggen met de achterban.
Enkele dagen later werd door de gemeente Waalwijk aangegeven dat een autocombi mogelijk was onder een aantal strikte voorwaarden. Enkele voorwaarden waren;
– Omwisselplaats Strand Horst
– Elke auto is voorzien van een parkeerkaart achter het raam bij aankomst Mandemakers Stadion.
– Supporters dienen een verplichte rij route te volgen welke, door middel van een brief, door FC Groningen aan de chauffeurs moet worden overhandigd
– Maximaal 20 auto’s
– Geen taxibusjes/huurbusjes

FC Groningen heeft vervolgens 60 kaarten middels de TicketBox in de verkoop gedaan voor de autocombi aangezien het gemiddelde aantal supporters per auto 3 personen is.

Dat de vervoersregeling voor een beperkt aantal supporters alsnog soepeler werd door ageren van FC Groningen/supportersvereniging is natuurlijk goed, echter specifieke voorwaarden van gemeenten maken dat vervoersregelingen onoverzichtelijk en moeilijk uit te leggen zijn aan de supporters. De burgemeester van de stad waar gespeeld gaat worden is altijd eindverantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Hij of zij bepaalt formeel de vervoersregeling.

FC Groningen/supportersvereniging streeft naar een zo soepel mogelijke vervoersregeling voor zijn supporters. Beperkte of geen parkeermogelijkheden nabij het uitvak bij stadions is dikwijls een reden dat er niet gekozen word voor een autocombi in plaats van een buscombi. Dit is een onwenselijke situatie. Wanneer er een verplichte vervoersregeling word vastgesteld door een gemeente welke gebaseerd is op onredelijke feiten en/of omstandigheden zal FC Groningen/supportersvereniging overwegen om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank om zo een soepeler regeling af te dwingen.

Gerelateerd nieuws.

9 uur geleden

Van Eigen Bodem met Tijmen Theusink: ‘Mijn droom is om in het 1e van Groningen te mogen voetballen’

2 weken geleden

Van Eigen Bodem met Mauro Koster: ”Mijn vader heeft me geleerd om altijd hard te werken!’

1 maand geleden

Strijd op het Shuffleboard