string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

A1 terug op Nederlandse bodem.

Vrijdag 15 augustus 2008 om 14:31

FC Groningen A1 is donderdag met een ruime bagage aan ervaringen teruggekeerd uit Japan. De ploeg nam deel aan een toernooi waarop het als tweede eindigde en ondernam diverse voetbal- en culturele activiteiten.

Woensdag was iedereen ruim op tijd in de ontbijtzaal. Zoals gezegd moest iedereen vroeg op vandaag. Leider Groninger controleerde de kamers en nam de sleutels in. Er werd hartelijk afscheid genomen van de staf van het hotel. Of ze waren blij dat de groep wegging of ze hebben het met de boys van FC Groningen naar hun zin gehad. We vermoeden het laatste. Er hing een FC Groningen-vaan aan de muur als aandenken.
Op het station was Go aan de beurt. Dat mannetje had zoals al eerder gezegd fantastisch werk geleverd voor de groep. Niets was hem te veel. In FC Groningen tenue ging hij op de schouders. Ook op dit vroege uur waren de jongens al zeer uitbundig. Er zat genoeg energie in dit A1.
Om stipt 9.06 uur stopte de trein voor onze reis naar Tokyo. Met de grote hoeveelheid bagage die we bij ons hadden was het wederom een uitdaging alles in rap tempo de trein in te krijgen. Daarbij was verantwoordelijkheid voor Yousouf gewenst want die bleek in de wedstrijd van gisteren behoorlijk geblesseerd geraakt. In het hotel kon hij zich nog per rolstoel (met een lekke band) verplaatsen, hier op het perron moest Yousouf in de benen. Toen ook hij in de trein zat konden we op pad. De eersten sliepen binnen vijf munten.
Om goed één uur waren we in Tokio. De groep besliste dat Yousouf meeging op de tour door  een deel van de stad. Aangezien Yousouf niet te veel moest lopen werd  hij ondersteund door steeds minimaal twee spelers. Ook dat is teamwork. Kaz had een route uitgezet waarbij we ons met de metro verplaatsten naar ‘Asakusa’, een in Tokio met de bekende Senso-jide, de oudste tempel van Japan. Dat Japan toeristisch is, werd duidelijk. De souvenirtenten zijn in alle soorten en maten. Een ideaal moment om de laatste presentjes te kopen. Er zijn straks heel wat ouders, broers, zussen en vriendinnen met ‘stokjes’ en waaiers. Maar deze komen wel uit Japan!
Ons volgend station was een Ierse Pub waar we al etend de wedstrijd Japan-Nederland zagen. We waren in het hol van de leeuw. De Nederlandse leeuw dan wel te verstaan. De Japanners werden ruimschoots overstemd, helemaal toen Sibon een strafschop binnen schoot en de uiteindelijke winst voor het Nederlands team was, waarmee de kwartfinale zijn bereikt.
De bus toerde ons aansluitend door ‘Tokio by Night’ of liever ‘Tokio bij Light’. Het leverdee fantastische plaatjes op en er heerste nog volop drukte op dit tijdstip. De bekende ‘Rainbow bridge’ gaf een geweldige aanblik. De boys wilden nog wel een tijdje blijven maar we moesten onderweg naar het hotel op Narita Airport.
Aangezien we de volgende dag pas om 12.45 uur vlogen, konden we iets later ontbijten. Het inchecken verliep prima totdat bleek dat de koffer van Roy de Bruin niet gelabeld op de band is gekomen. Met man en macht ging JAL op onderzoek uit. Na een uur was de koffer gelukkig weer terecht. Op het vliegveld werd Kaz uitbundig bedankt. Hij heeft fantastisch werk verricht. Nog een groepsfoto en dan door de douane en via de ‘duty free’ met vlucht JL411 op naar Nederland.
Om 20.45 uur kwamen we aan bij Euroborg. Een lange intensieve en zeer bijzondere trip werdt beëindigd. Een grote groep ouders en andere belangstellenden stonden al op ons te wachten. De jas kon er weer bij aan. Vrijdagochtend was de groep om 10.00 uur weer bijeen op Corpus voor een training. Daarna volgt een vrij weekend en kunnen al indrukken langzaam een plekje krijgen en gedeeld worden.
Elf dagen bijna 24 uur per dag met elkaar heeft in ieder geval goed inzicht gegeven hoe verhoudingen liggen en waar de groep voetballend toe in staat is. We zijn met ons allen zeer benieuwd waar dat dit seizoen toe gaat leiden. A1 succes met deze uitdaging!
Met veel plezier hebben we jullie op de hoogte gehouden van ‘FC Groningen A1 in Japan’.
De organisatie van de Balcom BMW Cup in Hiroshima zal steeds nieuwe teams van zoveel mogelijk  landen van de continenten uit de gehele wereld uitnodigen. Een nieuwe uitnodiging voor FC Groningen zit er daarom wat dit toernooi betreft niet in. Het geeft eens en te meer aan in wat voor en bijzondere positie dit A1 heeft verkeerd als vertegenwoordiger van Europa.

Gerelateerd nieuws.

12 uur geleden

Van Eigen Bodem met Tijmen Theusink: ‘Mijn droom is om in het 1e van Groningen te mogen voetballen’

2 weken geleden

Van Eigen Bodem met Mauro Koster: ”Mijn vader heeft me geleerd om altijd hard te werken!’