Elftal vragen aan… Tjarda Polderman (Founded).
Tjarda Polderman helpt startende ondernemers en scale-ups met alles wat nodig is om te groeien. Als Market & Community Lead bij Founded doet Tjarda dat, wat ze ondernemers altijd adviseert: vragen stellen, verhalen delen, samenwerken en verbinden. En dat in het door haar zo geliefde Groningen. In deze ‘Elftal vragen,’ hebben we het over groei, StartupGro en ondernemersdromen. Dromen die de wereld en beetje mooier kunnen maken.
1. Wat kun je over jezelf vertellen Tjarda?
“Ik ben geboren in Zoetermeer, later zijn we vanwege het werk van mijn ouders naar Raalte verhuisd. Door mijn opleiding communicatie belandde ik bij Peperzaken, waar ik in 2015 ben afgestudeerd. Het waren de kansen en de aantrekkingskracht die me naar Groningen brachten. Inmiddels woon ik met Stef in Peize, maar ik blijf gek op Groningen.”
“Ik ben nieuwsgierig en hongerig naar kennis en nieuwe ervaringen. Ik lijk op mijn vader en denk vaak; ‘Dit kan ik wel, dus doe ik gewoon’. Ik volg en spreek tal van ondernemers en ontwikkelingen, daardoor kan ik anderen helpen en blijf ik zelf groeien, dat heb ik nodig.”
2. Je noemt en roemt Groningen en groeien, ligt daar een link?
“Zeker. Groningen voelde als thuiskomen. Deze stad is zo open, inspirerend en kansrijk en de ondernemers en inwoners zijn bijzonder. Het waren de tech-ondernemers die me leerden groot te dromen. Geen idee is te gek, zo hielden zij mij voor. Ik kreeg kansen, werd uitgedaagd, maakte veel mee en groeide. En groeien lukt zeker in Groningen en het Noorden, dus ja daar ligt een link.”
3. Je werkt voor Founded. Wat is dat voor een organisatie en wat doe jij daar?
“Bij Founded ondersteunen, promoten en verbinden we startups en scale-ups. Vaak bedrijven waar technologische innovatie in de vezels zit, maar die hun idee of product nog niet panklaar kunnen verkopen. Founded heeft geen winstoogmerk en is niet branche-gebonden. In mijn functie als Market & Community lead denk ik onder meer mee over het spreken van misschien wel die eerste potentiële klant, het ophalen van investeringen, regelen van certificeringen of het zoeken naar personeel.”
4. Samen met FC Groningen lanceren jullie dit najaar StartupGro. Wat maakt dat programma bijzonder?
“Het StartupGro-programma gaat puur over netwerken en verbinden. Bij Founded doen we veel, maar hebben we geen programma waar het specifiek gaat om het uitbreiden van je netwerk. In deze samenwerking met FC Groningen doen we dat wel. De FC is een machtig verbindingsplatform met tentakels van Stad tot Wad. Ook de exposurekracht van de FC is groot, daar profiteren de StartupGro-deelnemers enorm van.” Meld je hier aan.
5. Het opbouwen van een netwerk is voor jonge en startende, veelal digitaal minded ondernemers, erg belangrijk. Zien zij dat zelf ook zo?
“Jonge ondernemers zijn soms wat eigenwijs. Als je iets nieuws bedenkt of een ingewikkeld probleem oplost, dan ben je daar trots op en blijf je dicht bij je idee en inzichten. Maar je moet je bedrijf, ‘je verhaal’ onder de aandacht blijven brengen in een breed netwerk. Niet alleen op papier of online, maar face tot face. Een divers netwerk waarin mensen bereid zijn om je verder te helpen brengt nieuwe kennis of inzichten, waardoor je als mens en ondernemer groeit.”
“Ook startende ondernemers moeten de waarde daarvan ontdekken. Velen leven in een snelle, online wereld, waar alles direct iets moet opleveren. Wellicht vinden zij netwerken moeilijk meetbaar of zijn ze het persoonlijk contact maken verleerd. Maar ga op zoek naar gemene delers, luister, vraag en deel je kennis en twijfels. Meld je bijvoorbeeld aan voor StartupGro!”
6. Welke kwaliteiten moet een ondernemer hebben?
“Dat vind ik moeilijk te zeggen en ik zie dat ondernemerskwaliteiten verschillen. Een enorme drive en doorzettingsvermogen is een pre. Bij succesvolle ondernemers zie ik vooral iets gemeenschappelijks. Zij hebben een unieke droom en de ambitie om van hun droom een succes te maken. Daarbij durven zij hun droom te delen met anderen. Dat is slim, want als je op het juiste moment de juiste mensen aan je durft te binden, groei je sneller.”
7. Welke denkfout zie jij startende ondernemers vaak maken?
“Ik zie dat startende ondernemers vaak niet goed weten wie hun (mogelijke) klanten zijn, lees wat hun doelgroep exact is. Daarvoor hebben ze te weinig validatie gedaan. Weten voor wie jouw oplossing of product van waarde is, vergt gericht onderzoek. Dat wordt vaak te laat of helemaal niet gedaan. Vraag veel zonder jouw oplossing al te noemen en luister naar dat wat jouw potentiële klanten met je delen.”
8. Welke vraag stel jij startende ondernemers altijd en welk advies geef jij vaak?
“Hoe ben je begonnen? Door die vraag kom je vanzelf bij het begin. Er zitten unieke dromen achter ideeën van ondernemers. De antwoorden vertellen ook veel over ambities. En hoe mooier de droom, hoe beter je die als ondernemer kunt uitdrukken, des te meer anderen betrokken raken. Daarom adviseer ik ondernemers om hun verhaal overal te blijven vertellen. Met enthousiaste gesprekken ‘vang’ je partners, investeerders of nieuwe medewerkers voor je bedrijf. Investeer daarom in je netwerk. Dat kan via kennisevents, beurzen of bij de FC bijvoorbeeld.”
9. Waarin wil jij zelf beter worden of wat wil jij nog leren?
“Ik wil leren soms iets meer achterover te leunen. Kijk, hard werken, veel meemaken; het geeft me zoveel voldoening. Maar zelfs een sneltrein stopt af en toe bij een stationnetje. In rust ontstaat ook groei, dat weet ik heel goed, maar ik moet leren om mezelf die rust te gunnen. Even afstand nemen, reflecteren of helemaal niets. Ik maak van een lunch een vergadering, wil altijd nuttig bezig zijn. Als dingen mij te langzaam gaan of comfortabel worden, word ik onrustig.”
10. Is er iets wat je altijd nog een keer wil doen?
“Jazeker! Ik wil zelf nog een keer bij een startup aan de slag. Dat gaat absoluut gebeuren. Wel met een of twee andere founders met aanvullende kwaliteiten en ervaring. Ik heb nog geen idee, geen probleem of oplossing om mee los te gaan, maar die kans komt nog wel. Dat weet ik zeker.”
11. Wat heb je met FC Groningen?
“Ik ben niet voetbal-minded, maar vind FC Groningen een boeiende, vooruitstrevende organisatie. Ik voel de gemeenschappelijk ambitie, want net als Founded, denkt FC Groningen in groei en kansen. De club geeft organisaties en ondernemers een podium en daardoor laat FC Groningen ook de stad en de lokale economie groeien. Die ambitie heb ik ook, daarom voel ik me goed in Euroborg. Het is bovendien de perfecte setting om startups met elkaar en met het MKB in contact te brengen.”