string(17) "WP Rocket/Preload"

Onderzoeksproject Bewegen op School.

Stichting FC Groningen in de Maatschappij voert samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Stichting Nexus Ventures, het onderzoeksproject ‘Meer en Beter Bewegen voor Kinderen’ uit. Dit onderzoek met als doel de FC Groningen Scholentour beter te laten aansluiten op de doelgroep, is mogelijk gemaakt met steun vanuit Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) en de Europese Unie.

Met het onderzoekstraject ‘Meer en Beter Bewegen voor kinderen’ slaan FC Groningen in de Maatschappij, kennisinstellingen RUG en het UMCG en Stichting Nexus Ventures de handen ineen. In dit onderzoek wordt gewerkt aan een effectief meetinstrument voor beweeginterventies. Er bestaan namelijk wel veel beweeginterventies, maar het ontbreekt aan de effectiviteit en de bewezen lange termijneffecten daarvan.

Het beoogde meetinstrument verzamelt data tijdens beweeginterventies voor kinderen en kan de effecten (ook op langere termijn) meten. Hiermee wordt beoogd beweeginterventies te verbeteren, op te schalen en uiteindelijk bewegingsarmoede structureel aan te pakken.

Door de ontwikkeling van een innovatief meetinstrument kunnen de effecten van beweeginterventies voor kinderen wetenschappelijk worden onderbouwd. Dit zorgt voor een gerichte aanpak om kinderen duurzaam in beweging te krijgen en kan leiden tot een grote maatschappelijke impact. Door hier op jonge leeftijd mee te beginnen, heeft dit op latere leeftijd grote positieve effecten.

Ons Doel

Deze pilotstudie heeft als doel om een eerste stap te zetten in de wetenschappelijke evaluatie van het beweegprogramma Scholentour. Door het verzamelen van inzichten over de uitvoering, waardering en mogelijke effecten van het programma Scholentour, willen we via dit onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van een effectieve interventie die lichamelijke activiteit, motorische vaardigheden en sportdeelname bij kinderen bevordert.

Onze tactiek

Meetbaarheid & Acceptatie
Via meetinstrumenten voor motorische competentie, vragenlijsten over psychologische sportfactoren en fysieke activiteiten (sportdeelname) worden gegevens verzameld die bijdragen aan het verbeteren van het programma. Op deze wijze onderzoeken we of de instrumenten meetbaar en inzetbaar zijn bij basisschoolkinderen.

Intensiteit & Betrokkenheid
Tijdens 2 sportlessen verzorgd door maatschappelijk trainers van FC Groningen wordt de intensiteit van deelnemers gemeten via beweegmeters. De betrokkenheid in de les wordt gemeten via observaties.

Waardering Scholentour
Beoordeling van hoe kinderen de Scholentour ervaren en waarderen. Dit gaan we doen door middel van vragenlijsten en korte groepsinterviews met de kinderen.

Niveaus & Verbanden
Het in kaart brengen van motorische vaardigheden, psychologische beweeggedrag (bijvoorbeeld motivatie en houding ten opzichte van sport) en hun relatie tot fysieke activiteit en sportdeelname.

Effecten & Veranderingen
Tijdens het onderzoek wordt gekeken naar de mogelijke effecten van de interventie. Deze interventiegroep wordt vergeleken met een controlegroep. De eventuele veranderingen worden over een periode gemeten psychologische sportfactoren en sportdeelname.

Sportadvies
Het ontwikkelen van een algoritme voor een wetenschappelijk onderbouwt sportadvies dat in de toekomst toepasbaar is voor basisschoolkinderen.

Onze aanvalsopzet

De eerste bal – informatiebrieven en informed consent.
De deelname aan het onderzoek is vrijwillig. Voorafgaand aan het onderzoek ontvangen schooldirectie, leerkrachten, ouders en kinderen informatiebrieven over het onderzoek met de vraag om toestemming te geven voor deelname aan het onderzoek.

De looplijnen – het design
We volgen een asymmetrische follow-up quasi-experimenteel design met een wachtlijst voor controlegroepen. Om het effect van het Scholentourprogramma te onderzoeken is een controlegroep, die het programma Scholentour na het onderzoek krijgt, toegevoegd. De interventiegroep en de controlegroep volgen een asymmetrisch design. Dit houdt in dat de controlegroep geen metingen tussendoor krijgt en ook geen follow-up meting heeft.

Het meetinstrument
Het onderzoek omvat metingen vóór, tijdens en na het programma Scholentour, zowel in de gymzaal als in de klas. Tijdens de gymles worden motorische vaardigheden gemeten. Daarnaast worden sportdeelname en sportvoorkeuren uitgevraagd. In de klas vullen de kinderen die deelnemen vragenlijsten in over motivatie, houding, competitie en zelfeffectiviteit. Tijdens het programma Scholentour worden intensiteit en betrokkenheid gemeten en waardering uitgevraagd. Tot slot worden de metingen aangevuld met interviews om de ervaringen rondom sport van kinderen beter te begrijpen.

Data analyse
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden worden zowel cijfers als verhalen geanalyseerd. De kwantitatieve analyse bestaat uit het samenvatten van gegevens, het zoeken naar verbanden en het vergelijken van groepen. Hierbij wordt gekeken of bepaalde verschillen of patronen betekenisvol zijn. Daarnaast worden interviews met kinderen thematisch geanalyseerd. Dit betekent dat we bij dit onderzoek op zoek gaan naar terugkerende onderwerpen en ervaringen in de verhalen van de deelnemers.

Onze scoringskans

Interventie versus controlegroep
Door te werken met een interventiegroep en een controlegroep kunnen we beter de verschillen en effecten van het programma Scholentour bepalen. Dit doen we door meerdere keren gedurende het programma metingen uit te voeren bij de interventiegroep.  De controlegroep heeft geen metingen tussendoor en ook geen follow-up meting.

Effecten Scholentour beschrijven
De combinatie van cijfers en verhalen biedt een rijk en genuanceerd beeld van de mogelijke effecten van het programma Scholentour. Op basis van deze inzichten wordt het programma geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd.
Daarnaast worden de resultaten gedeeld met betrokkenen via rapportages, presentaties en bijeenkomsten. Waar relevant worden bevindingen ook verwerkt in wetenschappelijke publicaties of gepresenteerd op congressen zodat de kennis breder kan worden gedeeld. Dit draagt bij het aan maatschappelijke debat over educatieve (beweeg)programma’s.

Samen sterker

Krachtenbundeling van regio en expertise
De samenwerking tussen FC Groningen in de Maatschappij en regionale kennis- en innovatiepartners bundelt praktische ervaring met wetenschappelijke kennis.

  • FC Groningen zet met succesvolle initiatieven als de Scholentour sport in als inspirerend middel om kinderen in beweging te krijgen.
  • Het UMCG onderzoekt de gezondheidseffecten van interventies en draagt bij aan onderwijsvernieuwing.
  • De Aletta Jacobs School of Public Health (samenwerking tussen RUG, Hanze, NHL Stenden en UMCG) verbindt partijen en verspreidt kennis over positieve gezondheid.
  • Nexus Ventures ontwikkelt software die met wetenschappelijke validatie wordt uitgebreid, gericht op meetbare gedragsverandering.

 Zo dragen alle partners bij aan een toekomst waarin zorgpreventie centraal staat. Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door gelden vanuit Samenwerkingsverband Noord-Nederland en de Europese Unie.