Zakelijk presenteren en netwerken kun je leren

18 januari 2022

Alien Oelen- Jurjens is spreker, motivator en trainer. Ze is eigenaar van A plus opleidingen en A plus Business en al jarenlang zakelijk betrokken bij FC Groningen. Daarnaast is Oelen- Jurjens onder meer bestuurslid van Stichting FC Groningen in de Maatschappij. Speciaal voor FC Groningen en de leden van de FC Groningen Business Club schreef de succesvol onderneemster een gastblog.

Iedereen kent het wel. Je bent ondernemer of accountmanager en je moet voor een volle zaal je bedrijf presenteren. Of je moet in vijf minuten een product pitchen. De één doet het met speels gemak, de ander ziet er als een berg tegenop. Maar in beide gevallen is de belangrijkste vraag of de boodschap op een juiste manier overkomt. Niet alleen offline, maar in toenemende mate ook online. Een goede presentatie is dan allesbepalend.
 
Netwerken & Verbinden 
Netwerkactiviteiten zijn naast de gezelligheid de fundering voor contacten leggen en onderhouden. Want uiteindelijk willen we allemaal “business” genereren. Daar moet je overigens wel iets voor doen, want het komt niet vanzelf. Zoals het woord “ondernemer” al zegt; je moet ondernemend zijn en dat houdt in dat we betrokkenheid en zichtbaarheid mogen tonen. Geen verbindingen willen zoeken of vinden, maar juist gaan creëren.
 
In onze eigen omgeving onder wie; het gezin, relatie, collega’s of team spreken we over de sterke verbindingen, maar juist de zwakke verbindingen zoals het businessplatform hebben we nodig om daadwerkelijke nieuwe verbindingen in het brein aan te leggen. Deze verbindingen zorgen ervoor dat we openstaan voor nieuwe inzichten en ideeën, geïnspireerd raken, openstaan voor andere meningen en overtuigingen en zelfs meer empathisch zijn.   
 
Durf te shinen
Het kan uiteraard heel gezellig zijn om bij een vast clubje vrienden te staan, maar misschien is het effectiever om uit je comfortzone te treden. Ook gaan veel netwerkrelaties niet alleen naar een evenement of netwerkbijeenkomst. Juist alleen gaan is het advies: dan moét je mensen aanspreken.
 
Zelfinitiatief tonen, durf te shinen, laat je maar zien. Want als jij niet vertelt waar je onderscheidend in bent, kun je niet van anderen verwachten dat zij het wél weten. En als jij niet uitstraalt in je product of dienst te geloven, doen potentiële klanten dat ook niet. Je moet alleen wel bij jezelf blijven anders werkt het niet.
 
Enthousiasme , positieve energie en ambitie
Positieve energie en enthousiasme werken aanstekelijk. Ontmoeten zorgt voor inspiratie en dat geeft positieve energie wat weer verbinden vergemakkelijkt. De focus zal niet moeten liggen op “verkopen”, maar op investeren in een netwerk. Eerst zaaien zoals we dat zo mooi noemen. Daarnaast is een netwerk meer dan business. Juist een netwerk creëren om op terug te kunnen vallen, iets voor elkaar willen doen zonder iets terug te verwachten, advies kunnen vragen, even sparren; de zogenaamde gunfactor.
 
Netwerken en gedrag
Het aanspreken van anderen is vaak nogal een “dingetje”…. Veelal beperken we onszelf door het alvast in te vullen en aannames te doen. Wanneer ben je een “stoorzender” of juist gewenst om aan te sluiten en nader kennis te maken? 
 
Iedere ondernemer heeft een verhaal naast de rol van ondernemer, toon oprechte interesse een koffieafspraak is snel gemaakt. Bij twijfel “hoe breek ik netjes in”? Let op non-verbale signalen, uiteraard vergt dit enige oefening. Fouten maken mag. daarvan leren we juist. Een handige tool is SOFTEN.
 
SOFTEN:
SOFTEN is een afkorting van; S: Smile O: open posture F: Forward Lean T: Touch E: Eye contact N: Nodding
Praktijkgericht houdt dit in dat als we een lach ontvangen, met een open houding naar jou gericht en er is echt oogcontact dan is het eerste contact gelegd en kun je vol overtuiging netwerken, het is net werken.
 
Veel succes en bovenal plezier met netwerken. Blijf betrokken, benaderbaar en zichtbaar.

Alien Oelen Jurjens

Laatste nieuws