string(40) "CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)"

Fit met FC Groningen: Een succesvol programma voor werkgevers.

Zaterdag 15 juni 2024 om 13:00

Het programma Fit met FC Groningen reikt deelnemers de tools om stappen te zetten naar een gezondere leefstijl. Het beweegprogramma van Stichting FC Groningen in de Maatschappij richt zich voornamelijk op werknemers. Door de Groningse aanpakkersmentaliteit te combineren met voldoende bewegen en het maken van gezondere keuzes, beleeft iemand meer plezier en voldoening uit zijn of haar werk. Fit met FC Groningen toont aan hoe werkgevers kunnen investeren in de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers.

Het programma Fit met FC Groningen bestaat uit een combinatie van theoretische lessen en praktische bewegingsactiviteiten, verspreid over een periode van twaalf weken. Tijdens het programma worden deelnemers bewust gemaakt van hun huidige leefstijl op verschillende gezondheidsthema’s, waaronder voeding, beweging, stress en slaap. Fit met FC Groningen streeft ernaar deelnemers de kennis te bieden die ze direct kunnen toepassen in hun dagelijks leven.

De Groningse vestiging van schoonmaakbedrijf CSU heeft dit programma met aanzienlijk succes gevolgd en erkent de voordelen ervan voor zowel de organisatie als de werknemers. René Clermonts, Sales Manager bij CSU,ging samen met zijn collega van het Verzuimteam, Marieke van Sermondt, in gesprek met FC Groningen over de implementatie van dit programma voor hun medewerkers.

Minder verzuim
Clermonts: “We hebben met CSU een maatschappelijk partnership met Stichting FC Groningen in de Maatschappij omdat we geloven in de gezamenlijke missie en willen bijdragen aan het tegengaan van bewegingsarmoede. Het is dan hartstikke mooi dat we voor onze eigen mensen een programma als Fit met FC Groningen kunnen aanbieden. Het zijn collega’s op de werkvloer die elke dag het beste van zichzelf geven, en zij verdienen het om deel uit te maken van iets dat hun gezondheid en welzijn bevordert.”

Clermonts startte samen met Van Sermondt en tien andere medewerkers van het bedrijf als ambassadeurs van de regio Groningen aan het programma. Dit programma heeft een positief effect gehad op de productiviteit. Clermonts legt uit: “Elke medewerker die gezond is en met plezier naar het werk gaat, is minder vaak ziek en beter inzetbaar. Een gezonder personeelsbestand leidt tot minder ziekteverzuim en hogere productiviteit, wat direct bijdraagt aan de bedrijfsresultaten. Het rekensommetje is als volgt: wij hebben zo’n 28.000 werknemers. Stel dat je door mensen te stimuleren gezonder te leven, 50 personen één week per jaar minder ziek hebt. Een gemiddeld contract is 20 uur per week, dus dat scheelt al 1000 keer het uurloon.” Een programma zoals Fit met FC Groningen kan dan ook een economisch goede investering zijn.

Goudgoed
Naast de economische aspecten benadrukt Clermonts ook dat investeren in beweging en fitheid goed werkgeverschap toont. Voor andere werkgevers die twijfelen over het aanbieden van een gezondheidsprogramma zoals Fit met FC Groningen, heeft Clermonts een duidelijk advies: “Ja, ik zou het zeker adviseren.” Hij benadrukt dat het niet alleen goed is voor de medewerkers, maar ook voor de organisatie zelf. “Je personeel is je kostbaarste bezit. En niet alleen voor de komende maanden, maar voor de komende jaren is dat gewoon heel belangrijk, dus zorg goed voor je personeel, het is je goudgoed. Gezonde werknemers vormen de basis voor een goede werkgever. Als je nu goed voor je mensen bent, zullen ze ook niet zo snel elders kijken.”

Tijdens het programma zien de deelnemers dat ze bewuster worden van hun huidige leefstijl en veranderen. Er worden nog niet direct altijd de juiste keuzes gemaakt, maar door middel van de lessen vinden ze nieuwe manieren om dingen te doen en lossen ze problemen op. Elk moment helpt hen om gezonder te leven.

Vitaliteit
CSU ziet de inspirerende werking die een betaald voetbalclub als FC Groningen kan hebben op supporters en dus ook op hem en zijn collega’s. Het bedrijf heeft onder haar werknemers in Groningen veel supporters van FC Groningen. Voor hen werkt het sporten in een omgeving als Euroborg of via hun favoriete club als zeer motiverend. De maatschappelijke missie van de Trots van het Noorden is het oplossen van bewegingsarmoede en het aanzetten tot Meer & Beter Bewegen. Hiermee onderscheidt de FC zich ten opzichte van andere betaald voetbalclubs.

“FC Groningen benadrukt in dit programma niet alleen het belang van fysieke fitheid, maar ook van mentale veerkracht en dat is precies waar wij ons mee kunnen identificeren,” merkt Clermonts op. “Onze gedeelde focus op vitaliteit omvat niet alleen een gezonde lichamelijke conditie, maar ook een positieve mindset en emotioneel welzijn, en daarom sluit onze samenwerking naadloos aan bij de visie van de club.”

Schat aan expertise
Fit met FC Groningen heeft erkenning gekregen van externe instanties en is voortgekomen uit het prestigieuze Europese onderzoeksprogramma Eurofit. Met de hoogste waardering van Loket Gezond Leven en ondersteuning van gerenommeerde organisaties zoals Amsterdam UMC en de Eredivisie CV, is dit programma een bewijs van zijn kwaliteit en effectiviteit. Zoals Clermonts benadrukt: “In het hart van elke voetbalclub schuilt een schat aan expertise op het gebied van gezondheid.”

Clermonts was onderdeel van een groep van 12 personen die meedeed aan Fit met FC Groningen. De leeftijden liepen ver uiteen, maar dat maakte voor de deelname niet uit en geeft direct de kracht weer van het beweegprogramma. Meer & Beter bewegen is voor alle leeftijden.

“De jongste deelnemer was 22 jaar en de oudste 67 jaar. Het was voor ons heel belangrijk dat we die afstand tussen de schoonmaakmedewerkers en het kantoorpersoneel konden overbruggen.” Volgens Clermonts is de grootste winst het versterken van het teamgevoel en de onderlinge verbondenheid. “Je ziet gewoon, als je twaalf weken met elkaar op pad bent, samen persoonlijke gezondheidsdoelen maakt, dat je jezelf veel meer aan elkaar openstelt. Dat je een teamgevoel krijgt.”

Vervolg
Na de twaalf weken van het ‘Fit met FCG’-programma stopt het niet. Clermonts benadrukt het belang van het zaadje dat geplant is en nu begint te kiemen. Hij en zijn collega Marieke vinden dat de doelstelling niet slechts een eenmalig evenement moet zijn, en dat was ook niet hun intentie. “Daarom zijn ze nu weer in gesprek gegaan met FC Groningen om te kijken hoe we het programma verder kunnen implementeren en meer mensen in beweging kunnen krijgen middels het programma van de club.”

Gerelateerd nieuws.

3 dagen geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie

1 maand geleden

Clubhuis Kids United officieel geopend

2 maanden geleden

FC Groningen contracteert middenvelder Resink