Elftal vragen aan… Pedro Terpstra (aaff).
Pedro Terpstra is Sales Manager MKB noordoost bij aaff; een landelijk opererend full service accountancy- en advieskantoor. Met 50 vestigingen en 2000 medewerkers (co-eigenaren) is aaff overal zichtbaar en dichtbij. Pedro is samen met zijn salescollega’s verantwoordelijk voor o.a. de aanwas van nieuwe MKB-klanten in de regio Noordoost. Met deze vrolijke levensgenieter praten we over aaff, Oud Zwart Wit, Opa Beuker, de maatschappij en over drijfveren.
1 Wat kun je over jezelf vertellen Pedro?
“Ik ben geboren en getogen in Stadskanaal en op mijn achttiende ben ik voor mijn HEAO-studie naar ‘Stad’ verhuisd. Ik voel me in hart en nieren een authentieke, blije Groninger. Voor mij is de stad een groot dorp, je kent elkaar snel en overal tref je bekenden. Ik probeer me sociaal door het leven te bewegen en ga aan van mensen en oprechte interactie. Verder ben gelukkig met mijn vriendin Sarolta, trotse vader van twee zonen en penningmeester bij mijn voetbalcluppie Oud Zwart-wit.”
2 Je bent Sales Manager, boegbeeld en inspirator bij aaff accountants, vertel…
“Zo zeg, ‘boegbeeld en inspirator.’ Dat zijn mooie woorden, maar laat ik het zo zeggen; ik probeer mijn werk zo enthousiast en zichtbaar mogelijk te doen. Als Sales Manager ben ik verantwoordelijk voor de aanwas van nieuwe MKB-klanten in met name de sectoren transport en logistiek, bouw en infra, handel en e-commerce en recreatie in de regio Groningen-Assen. Dat lukt me door kennis te delen, oprechte gesprekken te voeren en inderdaad zichtbaar te zijn; bij bestaande én nieuwe relaties. Ik breng mensen samen, luister en geef gevraagd en ongevraagd advies. Daarnaast stuur ik een team klantmanagers aan in de regio Noordoost. De local heroes van aaff. En ja, dat probeer ik op een authentieke en inspirerende wijze te doen.”
3 Wat maakt aaff anders dan andere accountancybedrijven?
“Dat zit vooral in de manier waarop we bewegen, onze kennis delen en onze organisatievorm. Bij aaff is iedereen met een vast dienstverband mede-eigenaar. Een 100% medewerkersparticipatie is uniek in de sector. Dat zorgt voor een groot verantwoordelijkheidsgevoel en teamspirit in alle lagen van onze organisatie. Daarbij maken we met onze aandacht, kwaliteit, duurzaamheidskennis (aaff is zelf een B-corp organisatie) en totaalaanbod het onderscheid.”
4 Wat heb je met de FC en waarom zijn jullie lid van de FC Groningen Businessclub?
“De FC staat voor onze Stad, maar ook voor ons Ommeland en ik ben gek op het volkse en rauwe karakter. Af en toe met de kinderen naar het stadion, sjaaltjes om, heerlijk! Daarnaast heeft FC Groningen een enorm zakelijk netwerk en een unieke Boeren-Box. Daar maken we graag onderdeel vanuit en dat gaat heel natuurlijk. We treffen onze MKB en Agro klanten op een laagdrempelige manier bij de FC. Naast de wedstrijden bezoeken wij ook vaak de businessclubactiviteiten. Die zijn heel divers en laagdrempelig, daar zoek en vind ik verdieping en verbindingen.”

5 Wat is je mooiste herinnering aan FC Groningen?
“Dat was in 1989 toen ik samen met mijn Opa Beuker in het Oosterparkstadion de wedstrijd FC Groningen – Partizan Belgrado (4-3) bezocht. Ik hoor mijn opa nog zeggen; ‘Most die clowne bie Partizan in de spits zain. Hij et zulfs maillots aan.’ Hij had het over Milko Djurovski, maar die maakte twee prachtige goals. Waarop mijn Opa toegaf; ‘Die clowne kin wel voetball’n.’ Prachtige herinneringen.”
6 Wat doe je graag als je niet hoeft te werken?
“Met familie een borreltje doen, een kaartspelletje met een hapje erbij. Met vrienden vissen of met Oud Zwart Wit op pad gaan. Dat cluppie is belangrijk voor me. Het is een kleine vereniging, een echte doorsnee van de maatschappij en een combinatie van talentloze, maar hardwerkende liefhebbers en stylisten zoals Marcel Roode, Marnix Kolder en Arjan Blaauw. En zondag, zondag zijn we allemaal diezelfde voetballiefhebbers en daar sta ik dan met mijn beperkte capaciteiten als linksback trots tussenin.”
7 Waar lig jij van wakker?
“Voor mijn gevoel kijken mensen steeds minder naar elkaar om. Er is nog amper begrip voor elkaar en onze omgeving, dat vind ik zorgelijk. Maar we kunnen al snel iets voor elkaar en de maatschappij betekenen, want stel jezelf eens vragen als; ‘Wat kan ik doen voor betere verbinding met elkaar?’ of ‘Wat doe ik voor de ouderen of verenigingen in de maatschappij?’ of ‘Wat doe ik als ik rommel op straat zie liggen?’ Je kunt zelf al snel het goede voorbeeld geven en de sociale cohesie verbeteren. Bij aaff hebben we oprecht oog voor elkaar en onze maatschappij, daar ben ik trots op.”
8 Van welke keuze heb je nog altijd profijt?
“Toen ik op een gegeven moment geen werkgeluk meer ervoer, heb ik de regie genomen en zekerheden ingeleverd. Ik stond op de automatische piloot, werkte niet meer aan mezelf en zag werk als werk. Toen maakte ik de keuze om mijn koers te wijzigen. Som moet je van A naar B, om C te kunnen zien. Tegenwoordig voel ik weer vrijheid, blijheid en vertrouwen, heerlijk!”
9 Wat weten mensen niet over jou, wat wel leuk is om te weten?
“Dat ik columns schrijf en soms host ben op een forumavond. Ik ben graag creatief bezig om anderen in de spotlight te zetten. Mensen aanjagen, verhalen ophalen en verbinden, dat vind ik leuk. En dat ik een hekel heb aan slachtofferschap en ‘terminale serieusheid’. Sommigen mensen doen alsof alles hen overkomt. Maar wat doe je zelf om je situatie te veranderen? Ten slotte denk ik dat niet veel mensen weten dat ik vanwege mijn roots ook sympathie voor Cambuur heb. Bij deze, haha.”
10 Heb je ook een levensmotto waar je naar leeft?
“Geniet van de kleine dingen en geniet met elkaar van wat je nu hebt. Maak herinneringen met elkaar. Het genieten zit bij mij niet in een groter huis of grotere auto. Ik probeer van alles te genieten en vooral in het nu. Dat terrasje in de zomer, de autorit naar de uitwedstrijd, de derde helft bij de FC: die momenten pak ik. Daarnaast geniet ik van dingen die wel goed gaan en waar ik invloed op heb. Om dingen waar ik geen invloed op heb maak ik me niet meer zo druk.”
11 Heb je nog een advies voor de meelezende ondernemers?
“Ja, ik zie nog veel ondernemers opgeslokt worden door de waan van de dag. Neem eens afstand en stel jezelf de vragen; ‘Waarom ben ik dit bedrijf gestart?’ of ‘Waar word ik blij van?’ Delegeer, beschouw, werk samen, laat los en maak je bedrijf minder afhankelijk van jou. Anders blijft alles zwaar en bij hetzelfde en kun je opbranden. Dat zie ik best veel.”

