‘Elftal vragen aan…’ Heino van Dijk, van Van Dijk Watersport

2 juni 2022

In 2011 begon Heino van Dijk op industrieterrein Het Aanleg in Winsum met ‘Van Dijk Watersport’. Elf jaar later is zijn bedrijf uitgegroeid tot trendsetter in varend Noord-Nederland. Voor Heino staat het ondernemen, watersporten, maar ook een middagje FC Groningen altijd in het teken van plezier. Met vrienden en vaarambassadeurs is hij tijdens thuiswedstrijden te vinden in de Helden-Box voor no-nonsense gezelligheid en kennismakingen met bijzondere mensen.

Van Dijk Watersport

1. Waarvoor kunnen watersportliefhebbers bij Van Dijk Watersport terecht?
 “Wij verkopen sloepen, tendersloepen, kunststof- en rubberboten. Zowel nieuw als gebruikt, voor ervaren en beginnende watersporters. We hebben een eigen lijn sloepen en dealerschappen van Honda- en Suzuki buitenboordmotoren. Ook zijn we dealer van Torqeedo elektromotoren en we verkopen boottrailers.”

2. Hoe is jouw passie voor het water ontstaan?
“Ik ging als kind al met diverse bootjes varen en was vaak op het water te vinden. Ik was altijd met bootjes aan het ‘aanklooien’. Als tiener liep ik stage bij een jachtbouwbedrijf. Ik ging een dag per week naar school, maar vond de praktijk en de boten veel interessanter dan de schoolbanken.”

3. Jullie verkopen dagelijks sloepen en boten. Hoe bepaal je wat voor boot het beste bij je past?
“Dat is een goede vraag. Wij vinden het erg belangrijk dat een koper de juiste keuze maakt, dat is ons belangrijkste vertrekpunt. Daarom steken we veel tijd in de aankoopbegeleiding. We analyseren iemands vaargebied en wensen, geven uitgebreide en duidelijke informatie, stemmen zaken af op het beschikbare budget en bieden altijd een proefvaart.”

4. Je hebt twee seats in de Helden-Box. Waarom ben je daar ingestapt?
“Ik zit sinds het seizoen 2020/2021 in de Helden-box. Die box kende ik al omdat ik er regelmatig door vrienden en relaties voor werd uitgenodigd. Ik vond het altijd een gezellige plek in Euroborg en er zitten diverse vaarambassadeurs. Echte watersportliefhebbers. De box heeft een laagdrempelig en gezellig karakter en ook daarom vond ik het mooi om in te stappen.”

5. Kom je al lang bij FC Groningen?
“Ik ging in de eerste ‘Euroborg-jaren’ wel eens mee met Maik van Heerd van Café de Toeter. Ik ben geen enorme clubman, maar ik ben uiteraard pro-FC Groningen. Het gaat me meer om de gezelligheid. Ik vind het mooi om tijdens thuiswedstrijden op een ongedwongen manier nieuwe mensen te leren kennen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat beweegt ze? Dat vind ik leuk om te weten.”

6. Wat heeft jouw aanwezigheid bij de FC je tot nu toe gebracht?
“Om te beginnen heb ik er veel bijzondere mensen ontmoet. Mensen die ik niet kende, maar waar ik prachtige voetbalavonden mee heb beleefd. Door de informele setting leer je mensen snel beter kennen en kom je achter hobby’s en drijfveren. Op die manier is er wel handel ontstaan. Daarnaast varen meerdere mede-skyboxgenoten inmiddels met een boot die ze bij mij hebben gekocht. Dat waardeer ik enorm.”

7. FC Groningen wil de best verbindende businessclub van Groningen bouwen. Met wie wil jij verbonden worden?
“De watersportliefhebbers zijn natuurlijk interessant om te ontmoeten. Mensen met kennis van boten en passie voor het varen, mensen die nadenken over een andere boot of een goede plek voor het onderhoud van hun boot. Maar ook beginnende watersporters helpen we graag op weg op het water. Ook zij zijn van harte welkom in Winsum.”

8. Hoe heb jij de afgelopen ‘coronajaren’ ervaren en wat zijn jouw verwachtingen voor de komende jaren?
“In het begin van de coronapandemie was het even spannend. Vooral de onzekerheid was gek. Maar eigenlijk hebben we het sindsdien bijzonder druk. Mensen gaan vaker in Nederland op vakantie met de camper of boot, dus ik ben positief. Deze zomer starten we met de nieuwbouw van ons eigen pand, ook aan Het Aanleg in Winsum. Een pand met een enorme showroom waarin we vele modellen kunnen tonen.”

9. Welke watertrends zijn er op dit moment?
“Elektrisch varen is in opkomst. Daarom hebben wij op dat gebied de nodige kennis en het gerenommeerde merk Torqeedo in huis gehaald. Deze elektromotoren zijn onderscheidend qua kracht, betrouwbaarheid en technologie. Het modellenprogramma varieert van motoren van 1 pk tot 80 p, daarmee is een Torqeedo elektromotor het eerste echte alternatief voor reguliere verbrandingsmotoren.”

10. Waarmee proberen jullie je te onderscheiden in de watersportmarkt?
“Dat is ons oprechte advies tijdens het aankooptraject. We hebben tevens een handige vragenlijst op onze site vandijkwatersport.nl waardoor je ook kunt kijken welk type sloep het beste past. Wij willen echt dat mensen in de juiste boot ‘wegvaren’ en geen spijt van hun aankoop krijgen. Daarnaast maken we altijd een testvaart en leveren we onze boten picobello en vaarklaar op.”

11. Als ondernemer vind jij transparantie belangrijk. Waar blijkt dit uit?
“We communiceren onze prijzen vooraf en op een duidelijke manier, ook eventuele prijsverhogingen kondigen we tijdig aan. De prijzen van onze sloepen staan ook op onze sloepenpagina’s, zo komt niemand voor verrassingen te staan. In het zaken doen sta ik voor mijn afspraken. Ik sta voor mijn klanten, medewerkers en kwaliteit en ik geloof dat’ wie goed doet’, juist, goed ontmoet!”

Laatste nieuws