Nieuw jaar, nieuwe koers, nog meer energie

25 januari 2021

FC Groningen presenteerde op dinsdag 12 januari 2021 haar beleidsplan met de titel ‘Samen naar de Grote Markt’. Met veel energie gaat het commerciële blok van de Trots van het Noorden aan de slag om de ambitieuze doelstellingen samen met de zakelijke relaties te realiseren. De club heeft de overtuiging dat iedereen kan groeien in Groningen en dat dit het snelst gaat als het samen gebeurt. 

_MG_1086

Het afgelopen jaar was voor veel ondernemers een rollercoaster, één die nog steeds niet tot stilstand is gekomen. Ook FC Groningen zit in één van de wagentjes in de achtbaan, die af en toe flink heen en weer wordt geschud.
 
Gecancelde evenementen
De FC Groningen Business Club kreeg vanaf maart vorig jaar te maken met evenementen die vanwege coronamaatregelen moesten worden gecanceld. Geen theaterbezoek waar een prachtig optreden van dirigent van voormalig salesmanager van FC Groningen Geert Kuiper stond gepland. Geen bezoek aan Gassan, geen Groots met een Zachte G van Guus Meeuwis in combinatie met een EK-wedstrijd van het Nederlands Elftal op een groot scherm en geen jaarlijkse afsluiting. Maar bovenal geen wedstrijden. De plannen waren groots, maar het kon en mocht niet doorgaan.

Lunch

Net als veel ondernemers moest ook FC Groningen op zoek naar wat wel kon in een periode waarin niemand ver in de toekomst kon kijken. Samen werden de schouders eronder gezet en er ontstonden ideeën om toch met elkaar in contact te blijven. De geslaagde netwerk-lunches aan de rand van het veld in het Hitachi Capital Mobility Stadion begin juni 2020, die geheel coronaproof werden georganiseerd. Er werden virtuele netwerkborrels of netwerkontbijten gehouden, waarbij nog maar eens bleek hoe groot het gemis was van het kunnen samenzijn bij de club. Er ontstonden nieuwe samenwerkingen uit de gesprekken, initiatieven werden ondersteund en men dacht met elkaar mee. De hechtheid binnen de FC Groningen Business Club kwam naar boven.

Kleedkamersessies
FC Groningen organiseerde kleedkamersessies waarbij businessclubleden in de inspirerende omgeving van de kleedkamer van het eerste elftal in kleine groepen elkaar verder hielpen bij vraagstukken waarmee iedere ondernemer wel zat. Op een plek waar je, als je twee keer rechtsaf zou lopen, het licht uit de spelerstunnel zag komen. Licht aan het einde van de tunnel was er ook toen op zaterdag 1 augustus 2020 – weliswaar met beperkte capaciteit – weer kon worden gevoetbald.
 
FC Groningen heeft alles in het werk gesteld om haar supporters en sponsorrelaties op een veilige manier – geheel coronaproof – te kunnen ontvangen. Het Hitachi Capital Mobility Stadion was het eerste Eredivisiestadion dat haar deuren weer opende. Relaties konden elkaar op een veilige onderlinge afstand weer ontmoeten en er werd weer genoten van voetbal op de mat en gezelligheid binnen in de Office Centre Lounge. Bestellen van drinken kon contactloos en het was een verademing om weer in het stadion te kunnen zijn.
 
Wedstrijden
Drie oefenwedstrijden werden er gespeeld met publiek, Arjen Robben debuteerde officieus in het stadion, en op 13 september stond iedereen klaar voor de aftrap van de competitie. Door maatwerk van de FC was het voor ruim 6.000 supporters en sponsorrelaties mogelijk de wedstrijd vanaf de tribunes te zien. Tien dagen later stond sinds maanden het eerste businessclubevenement op het programma, waarbij relaties fysiek aanwezig konden zijn.
 
Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaf een inspirerende lezing. Reikhalzend werd uitgekeken naar de komende thuiswedstrijden tegen Ajax en FC Utrecht en werden de voorbereidingen getroffen voor meer boeiende evenementen. Enkele dagen voor de kraker tegen Ajax was er slecht nieuws. Nieuwe maatregelen, publiek was niet meer welkom in de voetbalstadions. 
 

Q&A 1

Lancering beleidsplan gecanceld
Het was een harde tik voor een organisatie die alles op orde had, waar volledig volgens de eerder geldende regels evenementen konden worden neergezet, en die maandenlang keihard had gewerkt om maatwerk af te leveren. Ook de lancering van het beleidsplan 2020-2025 met de titel ‘Samen naar de Grote Markt’, op donderdag 8 oktober 2020, waarvoor honderden relaties zich hadden aangemeld, moest worden gecanceld.
 
FC Groningen besloot de presentatie op te schorten, al waren de plannen intern al gedeeld en ging de organisatie met de nieuwe ambities aan de slag. In plaats van de presentatie van het beleidsplan was er een live Q&A met de directie van FC Groningen, waarin openheid van zaken werd gegeven rondom transferzaken en de financiën van de club.
 
Ook werden er in het stadion op veilige afstand van elkaar ‘Samen naar de Grote Markt’ sessies georganiseerd. Werd een FC Groningen wedstrijdpakket rondgebracht, was er een zeer pakkende webinar van ’s werelds beste rolstoeltennisster ooit; Esther Vergeer en sloot de businessclub het jaar af met een komische Foute Bingo. 

FCG-Business-Club-Logo-1080x1920

Creatief en betrokken
Corona is de wereld nog niet uit, maar FC Groningen en haar zakelijke relaties hebben door creativiteit en onderlinge betrokkenheid laten zien dat er nog altijd veel wél mogelijk is. In het nieuwe beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’ zet de club in op samen en groei. Groeien begint bij FC Groningen. Met de nieuwe naam FC Groningen Business Club en een nieuw fris logo is nog duidelijker zichtbaar dat alle leden bij FC Groningen horen en wordt gezamenlijk ingezet op verbinden en groei.
 
De club wil haar netwerk nog verder versterken tot het grootste en best verbindende economische platform van Noord-Nederland. Dit moet zorgen voor een verdere economische groei in de regio. Door behoeftegericht te werken en met het neerzetten van enerverende events wil de FC Groningen Business Club haar leden inspireren om met de club mee te groeien. FC Groningen. Word groter. In de eerste week van februari 2021 presenteren wij u onze activiteitenkalender. 

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5