Netwerkkansen bij FC Groningen

2 september 2021

Een netwerk opbouwen en behouden is uiterst waardevol, echter wordt het netwerken door veel ondernemers en professionals als lastig ervaren. Een netwerk opbouwen betekent uit je comfortzone treden. Er zijn voldoende plaatsen met netwerkmogelijkheden. Heb je weleens gedacht aan FC Groningen? Een betaald voetbalorganisatie is een goede plek om te scoren op netwerkactiviteiten. In dit artikel wordt toegelicht waarom.

Allereerst de voordelen van een goed zakelijk netwerk:
- Je krijgt toegang tot meer informatie dan enkel via je eigen bronnen. Dit kan tijd besparen, je behoeden voor fouten en je inzicht geven in de kansen die direct en indirect meer winst opleveren.
- Je krijgt toegang tot meer mensen buiten je eigen netwerk. De netwerken van anderen bieden ingangen naar belangrijke mensen in organisaties die anders onbereikbaar zouden blijven.
- Je krijgt de mogelijkheid iets voor anderen te betekenen, wat je een prettig gevoel en voldoening kan geven.
- Je kunt anderen om hulp vragen als je dat nodig hebt.
- De ervaringen die anderen met je delen kunnen je inspireren. Dit leidt tot meer plezier en kan leiden tot meer winst.
- Mensen uit jouw netwerk wisselen kennis over jou en je bedrijf uit met anderen in hun netwerk, hierdoor groeit je naamsbekendheid.

FC Groningen als gemeenschappelijke passie
Veel mensen vinden het lastig gemeenschappelijkheden te vinden met hun (nieuwe) netwerk wat het bindingsproces verhinderd. Met gemeenschappelijke interesses wordt het contact persoonlijker en zal je netwerk jou doorgaans eerder mogen, geloven en gaan vertrouwen. Bij FC Groningen is dit obstakel overwonnen, het voordeel van netwerken bij een betaald voetbalorganisatie is dat de gezamenlijke passie al is gevonden. Er is altijd een gespreksonderwerp, voetbal.
De wedstrijd die op dat moment gespeeld wordt, historische wedstrijden of wellicht buitenlandse ervaringen rondom wedstrijden. Dergelijke gezamenlijke herinneringen worden vaak nog aangehaald in netwerkgesprekken in het stadion.

Een breed en gevarieerd netwerk
FC Groningen heeft een grote Business Club, op wedstrijddagen zijn er tussen de 2.000 en 3.000 gasten in de zakelijke ruimtes te vinden. Het is de kunst om bij deze netwerkmogelijkheden de aandacht goed te verdelen over bestaande en nieuwe contacten. Kwaliteit en diversiteit zijn allebei van belang. De kwaliteit van het netwerk is afhankelijk van mensen die kunnen bijdragen aan het sneller of beter behalen van je doelstellingen. De diversiteit van je netwerk is belangrijk omdat bepaalde doelstellingen geregeld veranderen. Iemand die nu niet van waarde is zou over een jaar een essentieel verschil kunnen maken. Een wijd en divers netwerk stelt je beter in staat met belangrijke mensen in contact te komen. Dit diverse netwerk kan van grote waarde zijn voor jouw eigen relaties. Iemand die voor jou (nog) niet belangrijk is kan dat voor anderen namelijk wel zijn.

_M7A044783b0f10d2d902cde71512517489c19ef96e372aa7dde16c75f55ed1275884e59

Hulpmiddelen van FC Groningen voor doelgericht netwerken
Een groot voordeel van netwerken bij FC Groningen is de aanwezigheid van onze accountmanagers. Zij staan paraat om sponsoren te helpen met hun netwerkdoelstellingen. FC Groningen heeft de ambitie om het best verbindende netwerkplatform te zijn van Noord-Nederland. Naast ons grote netwerk levert deze ambitie veel verbindingsmogelijkheden op voor partners. De accountmanagers van de Trots van het Noorden kunnen hier een mooie rol in spelen.
Daarnaast biedt FC Groningen diverse hulpmiddelen. Via onze zakelijke app is het mogelijk om met een profiel andere sponsoren op te zoeken en te contacten.

Vraag en aanbod cultuur
De kracht van netwerken komt alleen tot uiting wanneer je er als bedrijf beter van wordt. Het is van belang dat we niet alleen iets willen verkopen (want verkopers zijn er altijd wel tijdens netwerkbijeenkomsten) maar dat we ook geregeld iets vragen van andere Business Club leden. Bij bijvoorbeeld verhuisplannen, websiteveranderingen of organisatiewensen is de kans groot dat iemand uit de Business Club je verder kan helpen. Samen helpen we elkaar naar een hoger niveau. Iedereen groeit in Groningen. Pak je netwerkkansen in Euroborg. FC Groningen. Word groter. 
Een handig hulpmiddel dat FC Groningen hierin biedt is de FCG Netwerktool. Op basis van deze tool is het mogelijk interessante verbindingen zichtbaar te maken op basis van behoeften. Om zeker te zijn dat jouw bedrijf als aanbieder ook in de resultaten van andere sponsorrelaties zichtbaar is, is het belangrijk deze tool zelf ook in te vullen. Onze accountmanagers kunnen hierover meer vertellen.

Wedstrijden en overige evenementen
FC Groningen speelt tweewekelijks haar thuiswedstrijden in het prachtige stadion Euroborg. Hiernaast worden er maandelijks ook andere leuke bijeenkomsten georganiseerd. Aanmelding hiervoor is mogelijk via onze zakelijke app. Extra handig hierbij is de mogelijkheid om te zien welke sponsoren zich ook hebben aangemeld. Door zijn / haar profiel te bekijken is het mogelijk om vooraf een inschatting te maken over mogelijke netwerkkansen.

Hieronder delen wij onze netwerktips voor functioneel netwerken tijdens onze wedstrijden en bijeenkomsten:

  • Een goede uitstraling is essentieel, straal de passie voor je bedrijf uit met een goed humeur. Je uitstraling bepaalt vaak of je erin slaagt echt contact te maken.
  • Bedenk vooraf wie je wilt ontmoeten. Onze spelers gaan ook niet zonder voorbereiding het veld op. Succes is voor 90 % gebaseerd op een goede voorbereiding. Bepaal van tevoren doelstellingen, onderzoek wie hierbij kan helpen en via wie je in contact kan komen met deze personen.
  • Durf op anderen af te stappen of vraag een introductie via iemand uit jouw netwerk of jouw accountmanager bij FC Groningen. Netwerken draait namelijk op hulp van anderen. Vraag gerust een ander om jou te introduceren bij zijn netwerk.
  • Praten is zilver, luisteren is goud. Zorg altijd voor tweerichtingsverkeer. De vragen die je stelt, de ideeën die je deelt en je communicatieve vaardigheden vormen samen met je passie, vertrouwen en instelling de bouwstenen van een goed contact.
  • Zorg dat mensen jou kennen. Laat weten wie je bent, wat je interesses zijn en waar je voor staat. Vul je profiel in de zakelijke app en LinkedIn account zo volledig mogelijk in. Hierdoor zijn gemeenschappelijke interesses naast FC Groningen zichtbaar, dit kan fungeren als aanleiding voor netwerkgesprekken.
  • Onderscheid directe en indirecte doelgroepen. De echte kracht van een netwerk zijn de mensen in de tweede graad (het netwerk van jouw relatie). Het gaat er dus niet om wie jij kent, maar wie jouw netwerk kent. Wanneer je iemand spreekt die niet direct interessant lijkt voor jou, is het wel mogelijk dat zijn / haar netwerk belangrijke hulp kan bieden.
  • Contact houden is belangrijker dan contact leggen. Netwerken is een marathon en geen sprint. Hierbij geldt: hoe meer jij voor jouw contacten doet, hoe meer zij voor jou zullen doen.
  • Maak jezelf waardevol en memorabel, anderen zullen jou graag in hun netwerk willen opnemen.
  • Door je contacten aan elkaar te koppelen, regelmatig contact te houden en je relaties te betrekken bij de ontwikkelingen in je bedrijf, bouw je een waardevol netwerk op. De netwerkactiviteiten van FC Groningen is een uitstekende gelegenheid om deze aspecten te onderhouden.

Doorpraten over de netwerkkansen voor jouw bedrijf?
Onze accountmanagers gaan hierover graag verder in gesprek.

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5