Laat ons weer eens proosten! [BLOG Koen Janssen]

10 augustus 2020

Afgelopen zaterdag zat ik voor het eerst sinds 8 maart weer in het Hitachi Capital Mobility-stadion. Destijds verliet ik na de 0-1 nederlaag tegen PSV, applaudisserend voor een strijdend FC het voor mij zo vertrouwde TKP Eterras. Dat Heracles Almelo ‘ons’ die middag op de ranglijst voorbij streef, nam ik gezien het resterende competitieprogramma voor lief.

Ik had genoten van de passie op de mat, de jeugdige bevlogenheid van de thuis-debuterende Kian Slor en Thomas Poll, van de sfeer en supporters én van onze Abiant-gasten van Brand Energy, Lettina Farm en GTJ. Daar zaten enkele gezellige PSV-fans bij die een prima wedstrijd en sterke derde helft beleefden.
 
Het was ouderwets druk in de businesslounge. Ik hamsterde visitekaartjes, maakte media-afspraken met Chris Leegstra van Keukenboerderij Roswinkel en Eric Idema van EDC en liet me door Edwoud Eiten informeren over de diensten van Brand Energy. Na een slotronde langs de Boeren-Box en Helden van Skybox, sloot ik in de Hattrick’s Pub proostend af met René Blokzijl van Dizain en online-drankenspecialist Frank Hofstede van Moving Spirits.
 
We vroegen ons toen wel gekscherend af of de volgende uitwedstrijd door de coronadreiging door zou gaan. Of wij ons toen realiseerden dat het zelfs einde competitie was? Nee. Wel wist ik na die zondagmiddag weer hoe de hazen in zakelijk Groningen liepen en dacht ik na over onze gasten voor de eerstvolgende thuiswedstrijd op 22 maart tegen AZ.
 
Dat werd bijna vijf maanden later, geen AZ, maar een oefenwedstrijd zonder gasten, op anderhalve meter van alles en iedereen. Het maakte me niks uit. Nooit eerder was ik zo lang niet in het stadion geweest. Wat ga je de FC dan missen zeg! De vaste rituelen voor de wedstrijd, de sfeer en het gemopper op de tribune, de gezelligheid in de lounge, maar ook de kracht van het zakelijke netwerk van FC Groningen.

Koen Janssen - Abiant Uitzendgroep
Koen Janssen - Abiant Uitzendgroep

De afgelopen maanden realiseerde ik me hoe waardevol FC Groningen en alle mensen daaromheen voor mij zijn. Het elftal en de staf, die ik net als zoveel andere supporters dagelijks volg. De letterlijk honderden ondernemers die ik er al zeventien jaar tref. De organisatie en crew van FC Groningen die zoveel voor hun kiezen heeft gekregen de afgelopen maanden. Groenwitte-diehards die ondanks de druk, onzekerheid en media-aandacht deze eerste ‘anderhalve-meter-wedstrijd’ ooit, bevlogen en vlekkeloos organiseerden.
 
Door die klasbakken kon ik me als supporter en sponsor als eerste in Nederland weer melden voor een wedstrijd mét publiek en kon ik netwerkend het spits afbijten. In de keurige ‘anderhalve-meter-rij’ voor de ingang sprak ik Evert de Niet, met Algemeen Belang jarenlang trouw sponsor en ook als Adjunct directeur Business Development bij Dela nog altijd actief binnen de Hattrick’s Club. Hoe het ging bij Abiant. Bij ons wat minder zei ik. In zijn business ‘helaas’ een behoorlijke piek zo gokte ik…
 
Eveneens in de rij trof ik een stralende Werner Hoenders, eigenaar van Hoenders Training en Coaching. Werner stond letterlijk te popelen. Hij mist geen wedstrijd, dus ook geen oefenpot op anderhalve meter. Sander Kamstra van Payt sloot ook geduldig aan en wachtte keurig tot de FC-crew hem naar zijn skybox begeleidde. Mijn zoon Kyran en ik waren de volgende en ook wij werden persoonlijk naar onze eigen tafel in de lounge gebracht.
 
Die tafel deelden we met Hans Ronda en zijn zoon. Hans is eigenaar van Metsel- en lijmbedrijf Ronda in Winsum, genodigde voor deze wedstrijd en toevallig een opdrachtgever van Abiant Bouw. Altijd leuk om elkaar door de FC beter te leren kennen. Samen ontrafelden we de QR-bestelprocedure en konden we binnen vijf minuten proosten met vier ijskoude cola’s. Een proost op de handel, een nieuwe afspraak en op een mooie wedstrijd. Eén tafel verder proost Hans Schieving, manager marketing en innovatie van Univé verzekeringen vrolijk met ons mee.  
 
Op de tribune tref ik Harry Tepper van Tepper Beheer, Daniel Bies van Rendementors, Bas Schrage van HS Agri en natuurlijk waren Jan en Limke Borgesius present. Over Borgesius bakkerijen gesproken; in Food Personality stond onlangs een fraai artikel over het 125-jarig bestaan van Borgesius bakkerijen. Het artikel omschrijft de ontstaansgeschiedenis, ondernemersdrang, maar ook het bescheiden karakter van de Borgesius-familie. Ik vind het leuk om dit artikel hierbij met jullie te delen.
 
De wedstrijd tegen Heracles was vermakelijk. Een sterke Dammers en Van Hintum, een frivole Hrustic en creatieve Van Kaam. Bij de 1-0 van Slor fluisterde ik de longen uit mijn lijf. Mooi om in de tweede helft zoveel jeugd op het veld te zien. Daar ging het na afloop in de businessroom ‘rondom’ onze tafel vooral over. Met Yde van Kammen van Van Kammen Verkoopwagens bijvoorbeeld. Yde is zo’n fijnproever en FC-fan waarmee ik traditioneel schuimkragen deel na nipte overwinningen of dreunen tegen mindere goden. Dit keer deden we dat op gepaste afstand.
 
Waar de overheid en media graag spreken over het nieuwe normaal, was de start van dit nieuwe voetbalseizoen wel uniek, maar niet normaal. Dat moet het wat mij betreft ook niet worden. De vele maatregelen zorgen ervoor dat het organiseren van een voetbalwedstrijd een militaire, klinische operatie is geworden. Dat doet wat met ieders beleving. Maar ondanks alle beperkingen, wist FC Groningen er op doordachte wijze toch een verbindende en waardevolle avond van te maken.
 
Hippe business bloggers zouden in een afsluitende conclusie daarom spreken van het ‘Nieuwe netwerken’. Ik niet. Want ondanks de effort van iedereen is de ‘FC Anderhalve meter’ niet ideaal. Het ‘Nieuwe netwerken’ is wennen, maar het is voor nu wat het is. En voetbal kijken, contacten onderhouden, nieuwe relaties opdoen en handel drijven; dat gaat bij de FC gelukkig nog altijd prima. Juist nu!
 
FC Groningen; je liet me zaterdag weer eens juichen. Nou ja, fluisteren… Ik heb nu alweer zin in de volgende wedstrijd. Wat zou het mooi zijn om dan ook Arjen Robben weer in het groenwit te zien. Dat zal wel iets luidruchtiger fluisteren worden! Ik ben nu al aan het puzzelen welke opdrachtgever ik meevraag. Ik kijk er naar uit om nieuwe mensen te ontmoeten, vrienden te spreken en te proosten met al die mensen die de FC zo missen. Mensen die staan te popelen om er (weer) bij te zijn dit nieuwe voetbalseizoen. Jij ook?
 
Koen Janssen
Relatiebeheerder Abiant Uitzendgroep

Word net als Koen ook lid van de Hattrick's Club en profiteer van de zakelijke kansen.

>>> Klik hier voor meer informatie.

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5