‘FC Groningen, een unieke kans die ik niet kon laten lopen’

1 september 2020 / vandaag

Bastiaan Fehrman is sinds mei van dit jaar aan FC Groningen verbonden als manager partnerships. Bastiaan, geboren in Stadskanaal, werkte de afgelopen jaren in een soortgelijke functie in de Verenigde Staten. Hij keek zijn ogen uit in de Major League Soccer en ontdekte in het walhalla van de sportwereld de absolute meerwaarde van partnerships wat betreft sportbeleving. Een meerwaarde voor partners én voor supporters. Een meerwaarde die hij met veel energie ook in Groningen wil toevoegen. 

“Iemand vroeg laatst: ‘Waarom ben je nou eigenlijk terug naar Nederland verhuisd, terug naar Groningen? Eerlijk antwoord hè, niet zo’n verkooppraatje.’
 
Hoewel mijn reactie op een verkooppraatje kan lijken, is dat het niet. Want het antwoord is: FC Groningen! Na zes jaar in de Verenigde Staten te hebben gewoond en ook daar in de voetballerij te hebben gewerkt, is FC Groningen de hoofdreden dat wij alles overhoop hebben gegooid en terug naar Nederland zijn verhuisd. Waarom? Dat wil ik graag even toelichten.
 
Glitter and glamour
Het is geen groot geheim dat sport op een andere manier wordt beleefd in de VS. Iedereen is wel bekend met de beelden van glitter and glamour, cheerleaders en allerlei soorten van entertainment om het evenement heen. Dingen die misschien vrij weinig met de sport zelf te maken hebben, maar het gaat in veel gevallen om de beleving van de supporter. In Amerika wil een sportorganisatie garanderen dat jij als supporter de mooiste wedstrijdbeleving hebt. Een middag of avond die je nog lang zal bijblijven!
 
Als ‘nuchtere’ Groninger heb ik in de VS redelijk veel momenten meegemaakt waarbij je van de ene in de andere verbazing valt. Eén ding heb ik wel goed meegekregen en dat is het zorgen voor die optimale beleving bij supporters. De mensen die achter de schermen dag in en dag uit voor de club aan het werk zijn, hebben veelal weinig invloed op wat er op het veld gebeurt. En dat moeten we ook mooi zo houden. Waar wij wel invloed op hebben, is alles wat er omheen afspeelt. Natuurlijk staat of valt het in de voetballerij met een mooie pot en drie punten na het laatste fluitsignaal, maar toch geloof ik stellig dat het evenement op zich een grote bijdrage kan leveren aan een positieve wedstrijddagbeleving van de supporters.
 
Unieke beleving
Daarnaast is er meer dan alleen de wedstrijddag. Als we iets duidelijk hebben kunnen zien in deze coronaperiode is het dat onze club leeft onder de mensen, elke dag van de week, ieder uur van de dag. We voelen ons verbonden met andere supporters, zijn betrokken bij wat er gebeurt rondom de club en hebben oprecht het beste met onze FC voor.
 
In de VS dragen partnerships tussen organisaties en de club bij aan die clubbeleving. Het traditionele model van sportsponsoring is aan het veranderen en daarin loopt de VS voorop. Daar worden intensieve relaties aangegaan met partners met als doel de unieke beleving te verbeteren, op wedstrijddagen of daarbuiten.  
 
Maatschappelijke doelstellingen worden gerealiseerd met de steun van partners. Dit alles gebeurt op basis van een gestructureerd plan, waarbij wordt gekeken naar clubstrategie en de doelstellingen van de partner. Er wordt ingezet op een langdurige en duurzame samenwerking waarbij de uitwerking dagelijks wordt bekeken: hoe kunnen we dit verbeteren, hoe kunnen we het succes meten? Kortom; hoe kunnen we nog beter samen de beleving vergroten en daarbij de club en de partner naar een hoger niveau tillen? Dat is de vraag die altijd centraal staat bij partnerships. Zeker in mijn vakgebied is de VS een schitterend sportland om werkzaam in te zijn.

Mooie ambities
Maar waarom dan die terugkeer naar Nederland, waarom FC Groningen? FC Groningen is ‘mijn club’, met een geweldige achterban en heel mooie ambities. Ik heb mij altijd verbonden gevoeld met FC Groningen. Het feit dat wij een van de weinige clubs zijn met een afdeling partnerships, is een teken dat ook aan deze kant progressief wordt gedacht aan een mooie toekomst. Om dan de eer te hebben om mijn gedachtegoed mee te nemen en hier onderdeel van te zijn, is een unieke kans die ik niet kon laten lopen.
Natuurlijk kunnen we de sportbeleving in de VS niet één op één kopiëren naar Groningen en dat willen we ook niet. Maar de opvatting nemen we wel mee. Partnerships gaan door de hele organisatie worden weggezet op basis van meetbare doelstellingen en uitkomsten. Een bord naast het veld zetten heeft geen zin als dat niet bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Een partnership met onze club is sportmarketing.
 
Enorm krachtig
En sportmarketing is enorm krachtig als het goed wordt neergezet. We willen een verlengstuk worden van de marketingstrategie van bedrijven en hiermee bijdragen aan de groei. Het belangrijke is dat je dan samen kijkt naar hoe het gaat, spenderen we onze tijd, energie en geld wel in de juiste plaats? En wat zijn de uitkomsten? Op het moment dat we iets neerzetten dat waarde toevoegt aan de club, supporters en de marketingdoelstellingen van het bedrijf, dan worden we supporters van elkaar voor het leven en dan is er geen betere marketing te vinden.
 
Ik ben er van overtuigd dat we samen met onze huidige partners en toekomstige partners, prachtige samenwerkingen aangaan waar iedereen alleen maar veel plezier van gaat beleven. Moderne, strategische partnerships die gaan bijdragen aan ieders beleving. Uiteindelijk brengt deze club en de sport mensen samen.
 
Veel energie
En voor mensen die bang zijn dat we straks Amerikaanse Baseball taferelen met cheerleaders gaan krijgen, heb ik nog een korte boodschap. Wees niet bang, voetbal is nog wel steeds voetbal en dat zal altijd centraal staan. We kijken met heel veel energie naar de toekomst.”
 

Gasterra

Praat mee

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5