FC Groningen doet opnieuw oproep aan supporters en sponsors

22 januari 2021

FC Groningen roept supporters en sponsors opnieuw op voor steun in de coronacrisis. Inmiddels hebben al meer dan 1.300 seizoenkaarthouders en tientallen sponsors afgezien van een tegemoetkoming voor dit seizoen, vooral dankzij de oproep van de Supportersvereniging FC Groningen. Vanaf nu gaat de Trots van het Noorden ook zelf actief de achterban benaderen.

Huddle

Als alle seizoenkaarthouders en sponsors hun geld terugvragen voor het niet kunnen bijwonen van de thuiswedstrijden van dit seizoen, dan betreft dat een schadepost van ongeveer 6 miljoen euro. De totale schade voor FC Groningen is circa 9 miljoen euro. In dit bedrag zijn ook de gemiste inkomsten uit losse kaartverkoop en horeca-omzet meegenomen en extra kosten voor de naleving van de coronamaatregelen. Via de bijdragen uit de NOW-regeling, de mogelijkheid tot het uitstellen van de stadionhuur, lagere wedstrijdkosten en andere maatregelen – waaronder het inkrimpen van de organisatie, het inleveren van salaris door spelers, staf en directie en andere bezuinigingen – kan dit tekort grotendeels worden gedekt.
 
Prognose
De prognose is nu dat FC Groningen voor het seizoen 2020/2021 afstevent op een verlies van 3,75 miljoen euro. “Op het uiteindelijke bedrag onderaan de streep hebben supporters en sponsors grote invloed en we zijn dan ook blij dat een grote groep al een bijdrage heeft geleverd,” vertelt algemeen directeur Wouter Gudde. “Afhankelijk van de steun die supporters en sponsors de komende maanden gaan geven, kan het verlies van de club kleiner worden. Dit kan van invloed zijn op onze positie op de ranglijst voor volgend seizoen. Zonder hulp van supporters en sponsors worden onze mogelijkheden beperkt en zal ons eigen vermogen wederom negatief worden. Van die terugslag zouden we in dat geval flink moeten herstellen.”

“Vanaf maart vorig jaar stond de continuïteit van FC Groningen op het spel, omdat niemand wist hoe de coronacrisis zich zou gaan ontwikkelen,” gaat Gudde verder. “Door de massale steun die wij tijdens de campagne ‘Laat ons weer eens juichen’ kregen van supporters, sponsors, investeerders en de gemeente Groningen kon ons spelersbudget intact blijven. Dit is belangrijk voor ons, want wij willen graag onze sportieve doelstelling realiseren; Europees voetbal.”
 
Begrip
Gudde snapt dat niet iedereen in staat zal zijn om af te zien van een tegemoetkoming voor de geleden schade. “Wij begrijpen heel goed dat niet iedereen – om welke reden dan ook – kan of wil afzien van een tegemoetkoming, maar we hopen natuurlijk dat heel veel mensen dit wél doen. Samen met onze supporters en sponsors zijn wij de club en we moeten er alles aan doen om ook samen zo goed mogelijk door deze crisis te komen. Wij hebben er namelijk niets aan als onze achterban de komende jaren niet in het stadion kan zitten als gevolg van de crisis, dus is de steun die een ieder kan geven heel persoonlijk. Dat respecteren we en daarnaast vinden wij ook dat we duidelijkheid moeten geven over de opties tot tegemoetkoming. Maar we willen ook schetsen dat als we wél die steun krijgen, we niet stil blijven staan en als club stappen kunnen zetten. We merken dat veel mensen weer snakken naar nieuwe Europese herinneringen.”

Toekomst 
Want hoewel de hele wereld nog midden in de coronacrisis zit, werkt FC Groningen achter de schermen al richting het nieuwe voetbalseizoen 2021/2022. Daarbij is volgens Gudde het belangrijkste aandachtspunt de samenstelling van de eerste selectie. “Wij willen heel graag blijven investeren in de kwaliteit en waarde op het veld en daarop hebben onze supporters en sponsors met hun bijdrage invloed. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat sportieve prestaties voor een heel belangrijk deel de continuïteit en het succes van FC Groningen bepalen. Om een nog beter en reëler beeld te krijgen welke mogelijkheden we richting volgend seizoen hebben, willen we daarom zo vroeg mogelijk inzicht krijgen in welke tegemoetkomingen wij aan supporters en sponsors zullen moeten voldoen.”
 
Beleidsplan
Met in de hand het beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’, verkondigt Gudde dat alles en iedereen binnen de club opnieuw heel strijdbaar is. “Buiten de tegemoetkoming gaan we er de komende maanden eveneens alles aan doen om supporters en sponsors ook voor komend seizoen te binden. Allereerst met de prestaties van ons eerste elftal. We gaan proberen in de tweede seizoenshelft hetzelfde op de mat te leggen als in de eerste 17 competitieduels. Ook hopen wij daarbij over een aantal weken weer perspectief te kunnen bieden. Wij willen zó graag iedereen weer in ons stadion ontvangen. We willen weer samen strijden voor Europees voetbal. We willen samen naar de Grote Markt.”
 
Benieuwd naar de ambities van FC Groningen in de periode 2020-2025? Download dan via de website van de club (www.fcgroningen.nl/beleidsplan) het boekwerk ‘Samen naar de Grote Markt’, voorzien van foto’s en illustraties. Hierin worden de beleidspijlers ‘sportief’, ‘maatschappelijk’, ‘economisch’ en ‘evenementen’ toegelicht.

Gudde1
Gasterra

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5