Even polsen bij Tim Teisman

5 september 2020 / vandaag

Tim Teisman is voorzitter van de Hattrick’s Club, nog altijd het grootste zakelijke platform van het noorden. Samen met het businessclubbestuur vertegenwoordigt hij de belangen van de businessclubleden en de diverse zakelijke segmenten van FC Groningen en staat hij de afdeling commerciële zaken van de club met raad en daad bij. We vroegen hem naar zijn mening over de onlangs uitgerolde toewijzingsprocedure en het netwerken in de anderhalve meter actualiteit.

Tim, de eerste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen staat voor de deur. Zoals het nu lijkt kunnen de helft van alle businessclubleden bij die eerste thuiswedstrijd tegen PSV aanwezig zijn en kan de andere helft naar de kraker tegen Ajax. Ben jij daar tevreden mee?
 
“Binnen de omstandigheden en vanuit mijn verwachtingen na het bijwonen van de  oefenwedstrijd tegen Heracles, ben ik daar erg tevreden over. In de aanloop naar die oefenwedstrijd was ik namelijk als voorzitter van de businessclub aanwezig bij een meeting met de directie en het management van de FC. Samen bespraken we wat de bezoekmogelijkheden voor publiek en sponsoren waren binnen de kaders van het RIVM en de Veiligheidsregio. Tijdens die bijeenkomst bleek dat er conform die kaders maximaal 20% van de stadioncapaciteit bij thuiswedstrijden aanwezig kon zijn. Een snelle rekensom leerde dat dit neerkwam op circa 4000 bezoekers. Omgerekend naar ‘eerlijk verdeeld stadionbezoek’ zou dat betekenen dat we als sponsoren een op de vijf thuiswedstrijden zouden meemaken. Dat de club daar na alle inspanningen nu een op de twee wedstrijden van heeft weten te maken, vind ik een knappe prestatie.”
 
“Het is ook goed geweest van de FC om zo vroeg en als een van de eerste BVO’s te testen met publiek. Het actief delen van alle bevindingen met o.a. de burgemeester, de veiligheidsregio en alle andere betrokken partijen, heeft uiteindelijk meer dan een verdubbeling van het in eerste instantie voorgelegde aantal maximale bezoekers opgeleverd. Helaas kunnen we in de eerste maanden een aantal wedstrijden niet samen zien, maar in een extreem jaar als dit heb ik mij daar al lang bij neergelegd. Het aantal coronabesmettingen kan bovendien plots oplopen en dan kan het ook gebeuren dat alles weer op slot gaat. Daarom is deze eerste uitkomst iets om op verder te bouwen.”  
 
Het management van FC Groningen heeft aangaande de kaartverdelingsprocedure een aantal lastige knopen moeten doorhakken. Zo worden businessclubleden gelijk behandeld en krijgen lang zittende sponsoren bij de kaarttoewijzing geen voorrang boven net ingestapte sponsoren. Ook is er bijvoorbeeld geen mogelijkheid voor bedrijven om extra businesskaarten te bestellen. Wat vind jij van die besluiten?
 
“Ik vind het een keuze die bij de FC-cultuur past; gelijke monniken, gelijke kappen. Het is zoals het is. We moeten samen door deze periode heen en laten we daarbij ook samen de lasten delen. De club heeft de nieuwe leden en sponsoren ook keihard nodig. Ze zijn van harte welkom. Ik kan iedereen ook verzekeren dat het een hele ingewikkelde puzzel is om überhaupt met publieke bezetting te spelen. Er zijn al zoveel factoren zoals onderlinge afstand, presentie met meerdere personen, stoelen op meerdere business segmenten, voorkeuren voor wedstrijden etc. waarmee de club rekening moet houden. Dat er hierbij geen rekening gehouden wordt met iemands businessclubverleden vind is als voorzitter, maar ook als sponsor te billijken. En dat we tijdelijk geen extra toegangskaarten kunnen bestellen vind ik logisch. Het doel is om zoveel mogelijk bestaande businessleden en sponsoren de wedstrijden te laten bezoeken.”
 
De wedstrijden zullen worden georganiseerd conform de zogenaamde ‘anderhalve meter maatregelen’. Kun je als ondernemer dan nog netwerken voor- tijdens en na de wedstrijden?
 
“Netwerken rondom de wedstrijden zal lastiger zijn omdat we ons binnen de huidige regels (nog) niet vrij mogen bewegen in de lounge. Doen we dit toch, dan kan de ruimte die we hebben gekregen om een op de twee wedstrijden te kunnen bezoeken weer worden ingetrokken. Dit moeten we dus koesteren en dat betekent dat we van te voren worden ingedeeld aan tafels. Via een QR-code kun je een hapje en een drankje bestellen, waarna dit keurig aan tafel wordt geserveerd. Da’s beperkt netwerken dus. Het echte netwerken gaan we vooral doen tijdens diverse netwerkevenementen. Het commerciële team van FC Groningen zal in september een activiteitenagenda voor de rest van dit jaar delen. Daarnaast hebben we natuurlijk onze Bundeling-app en natuurlijk kun je contacten uitzetten via de accountmanagers van de FC. Aarzel niet om hen in te schakelen, ze helpen je graag.”
 
Het management van FC Groningen heeft aangegeven om businessclubleden aan het einde van het seizoen te compenseren voor de gemiste wedstrijden/faciliteiten. Kun je dat goed uitleggen aan jullie achterban?
 
“Dat lijkt mij een duidelijke route. Aan het eind van het seizoen weet de club precies welke wedstrijden onze leden niet aanwezig waren. Dan kan er een eindafrekening worden opgemaakt. Ik begreep overigens van de voorzitter van de supportersvereniging dat zij een actie naar supporters zijn begonnen om af te zien van deze compensatie voor gemiste wedstrijden in het aankomende seizoen. Dit kunnen businessclubleden en sponsoren uiteraard ook vrijwillig doen. Wel vind ik het erg belangrijk dat leden dit dan op eigen initiatief en ongedwongen doen. Zelf kan ik het me permitteren om ook het komende seizoen van compensatie af te zien, maar ik weet dat dit bij heel veel leden en sponsoren zeker niet vanzelfsprekend is en men rekent op compensatie. Als bestuur zullen we die mogelijkheid daarom benoemen, maar niet actief promoten.“ 
 
Waarvoor kunnen businessclubleden ook dit nieuwe seizoen weer bij jullie als bestuur aankloppen?
 
“Net als het commerciële team van FC Groningen zijn wij als businessclubbestuur meer dan bereid om leden te helpen met het leggen van verbindingen met andere leden of met de markt in zijn algemeen. Boeien, binden en behouden blijft onze kerntaak. Leden moeten niet schromen om ons te benaderen. We helpen de club en onze veelzijdige businessclubleden graag mee om nog meer waarde aan het businessclublidmaatschap toe te voegen.”
 
Wat wil jij de businessleden voorafgaande aan dit nieuwe seizoen nog meegeven?
 
“Ik merk en voel dat het management van de FC, de afdeling commercie en alle medewerkers en vrijwilligers, er alles aan doen om ondanks alle beperkingen en onmogelijkheden, te blijven denken in kansen en mogelijkheden. We moeten daarbij zelf realistisch blijven, corona is niet weg en binnen de beperkingen heeft de club het toch maar mooi voor elkaar gekregen dat de helft van het aantal businessclubleden de eerste wedstrijd aanwezig kan zijn. Laten we hopen op een knallend debuut van Robben en een mooi resultaat tegen PSV de 13e
Gasterra

Praat mee

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5