Elftal vragen aan… Hans Hagenus (Terwolde Renault & Dacia)

23 december 2020

Hans Hagenus volgt FC Groningen al decennia lang en kan zich het behalen van het kampioenschap in de Eerste Divisie in 1980 nog goed voor de geest halen. Hij werd tien jaar geleden gevraagd om de opstart van Terwolde Renault & Dacia vorm te geven. Na een start met twee locaties is het bedrijf inmiddels gegroeid naar zes vestigingen. Terwolde is klaar voor de toekomst zo blijkt uit de rubriek Elftal vragen aan…Hans Hagenus. 

20201223Terwolde

1         Kunt u beschrijven wat Terwolde Renault & Dacia doet?
“Terwolde is dealer van de merken Renault & Dacia en voorziet in mobiliteit met betrekking tot personen- en bedrijfswagens. Onze zes vestigingen zijn verspreid over het verzorgingsgebied Groningen en Drenthe.”
 
2         Waarom bent u sponsor van FC Groningen?
“Wij willen aansluiting hebben en houden met onze lokale, zakelijke en potentiële relaties. Bij FC Groningen kunnen wij deze relaties in een ontspannen sfeer ontmoeten of als gast meenemen.”
 
3         Welke raakvlakken heeft uw business met topsport?
“Onze business is ook topsport; zonder training en inspanning geen resultaat.”
 
4         Wat zijn voorbeelden van samenwerkingen die u zakelijk via FC Groningen heeft bereikt?
“Er zijn vele gezamenlijke klanten bij de voetbalwedstrijden die wij later in een van onze showrooms ontvangen. Met het noemen van één voorbeeld doen wij anderen tekort.”
 
5         Wat is uw eerste herinnering aan FC Groningen?
“Ik bezoek de FC al meer dan 35 jaar en diverse hoedanigheden; als supporter en businessclublid aan de Zaagmuldersweg en ORG en later in Euroborg. De eerste herinnering blijft voor mij het promoveren in Vlaardingen 1980. De enorme supportersschare aanwezig vanuit Groningen.”
 
6         Wat is uw mooiste FC-moment?
“Het winnen van de KNVB-beker in 2015. Uiteraard ben ik in Rotterdam geweest. De sfeer en entourage van de hele dag was fantastisch. Een dag om nooit te vergeten.”
 
7         Met welke (oud-) FC’er zou u uzelf vergelijken?
“Erik Nevland: een harde werker die daarmee zijn technische tekortkoming compenseert. Ik heb zelf tot mijn 50e gevoetbald en herken mij daarin.”
 
8         Wat was het moment / de gebeurtenis waarna u startte in uw huidige functie?
“Terwolde is 10 jaar geleden ontstaan na het faillissement van Autodrome. Op dat moment was ik Salesmanager bij Nefkens Noord en werd ik gevraagd om de opstart van Terwolde gestalte te geven. We zijn gestart met twee locaties en doorgegroeid naar inmiddels zes. Het merk Renault had, door het faillissement, veel schade opgelopen en mijn uitdaging was om dat te herstellen en de verkooplocaties in het rayon uit te breiden.”
 
9         Hoe is het bedrijf gegroeid in de laatste vijf jaar?
“In de afgelopen vijf jaar hebben wij een stabiel marktaandeel kunnen creëren en staan structureel in de top 2 in Groningen en Drenthe met betrekking tot zowel de particuliere als (klein) zakelijke markt. Onze klant-/ en medewerkerstevredenheid is hoog en dat is onze graadmeter voor de toekomst.”
 
10       Wat zijn de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar?
“Het behouden van deze positie en daarnaast koploper worden in het aanbieden van mobiliteitsoplossingen en communities. Onze markt gaat de komende jaren enorm veranderen en dat vereist flexibiliteit in onze aanpak. Autobezit wordt autogebruik en dat op elk gewenst moment. We zien bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten waarbij mobiliteit geïntegreerd is (een appartementencomplex met bijbehorende elektrische auto’s in deelgebruik) Wij hebben de producten en kennis en knowhow in huis om hierbij aan te sluiten”
 
11       Wie is uw inspiratiebron?
“Mijn schoonvader Eric Gnodde. Hij is gestorven in 2018 en had een wit-/en bruingoed winkel in Groningen. Hij was daarin succesvol, maar als mens was hij voor mij nog veel waardevoller. Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo warm en onbevooroordeeld naar zijn medemens was. Hij had waardering voor iedereen ongeacht geslacht, ras of status. Echt een voorbeeld voor velen.” 

Gasterra

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5