Een Elftal Vragen aan…Erik van Dijk (Lavans)

3 februari 2021

Erik van Dijk is teamleider Noord bij Lavans BV. Lavans wil de beste facilitaire dienstverlener zijn door samen te werken aan duurzame oplossingen. Hij noemt de FC een verbindende factor voor sponsorrelaties en omschrijft Lavans als het FC Groningen van hun branche. Lees in de nieuwe editie van de rubriek ‘Een Elftal vragen aan’ welke raakvlakken er zijn met de Trots van het Noorden. 

20210203LAVANS1

1          Kunt u beschrijven wat Lavans doet?
“Wij zijn al 90 jaar een zelfstandig familiebedrijf. Wij verhuren bedrijfskleding, sanitaire apparatuur, matten, wissers en poetsdoeken. Dagelijks zetten onze 200 medewerkers zich vol enthousiasme in voor zo’n 10.000 klanten door heel Nederland. Wij voorzien onze klanten volledig in het onderhoud van de producten en nemen het wassen, repareren en vervangen voor onze rekening.”

“We zijn eigenzinnig, maar niet zonder reden. Ondernemen met lef! Dát is wat we als familiebedrijf graag doen. En dat merk je in alles wat we doen voor jou als klant, maar ook voor onze mensen én het milieu. We kunnen van een grote meerwaarde zijn, ook voor sponsoren van FC Groningen. Neem gerust eens contact met ons op. Maakt uw bedrijf gebruik van bedrijfskleding (full service), sanitair producten, schoonloopmatten, wissers of poetsdoeken. Bel ons eens! Onze manier van werken is zo ongelooflijk anders dan die van de concurrenten, dat maakt ons uniek! Erg open, transparant, persoonlijk en eerlijk zakendoen!”

2         Waarom bent u sponsor?
“Wij zijn sponsor bij de FC om een gezamenlijke connectie te creëren met het bedrijfsleven van Noord-Nederland. Als Brabants familiebedrijf ben je erg bekend in het zuiden, maar in het noorden was dat toch minder merkte ik. Vandaar dat ik in de auto ben gestapt en Geert Kuiper heb opgezocht. Inmiddels al weer vijf jaar geleden. Je merkt dat in het leggen van de contacten FC Groningen vaak de verbindende factor is. De FC is van ons samen.”
 
3         Welke raakvlakken heeft uw business met topsport?
“Wij willen de beste facilitair dienstverlener zijn door samen te werken aan duurzame oplossingen. Dus het ‘de beste’ willen zijn en het samenwerken (teamwork) zijn al twee raakvlakken. Ik denk dat wij het FC Groningen zijn van onze branche. We streven naar die plek aan de bovenkant van de subtop en willen een stabiele groei doormaken, klanten behouden, meerwaarde bieden, samenwerken en ontwikkelen. Durven investeren en innoveren, altijd kijkend naar de toekomst. Daarbij zijn we betrokken op het gebied van milieu en MVO en tonen we visie voor de lange termijn.”
 
4         Wat zijn voorbeelden van samenwerkingen die u via FC Groningen heeft bereikt?
“Het schept een band, het sponsor zijn bij FC Groningen zorgt er voor dat jij niet een willekeurig bedrijf bent dat belt, maar je bent een mede-sponsor van de FC! Die eerste indruk of binnenkomer is daarmee al fundamenteel anders. Uiteraard begint het dan pas, je moet natuurlijk wel iets te bieden hebben, maar toch. Op deze manier hebben wij al veel bedrijven mogen verwelkomen bij Lavans en kan ik zeggen dat voor ons het sponsorschap absoluut van grote meerwaarde is. De FC als verbindende factor!”
 
5         Wat is uw eerste herinnering aan FC Groningen?
“Wij gingen met CSKR, een combinatie van STA, t’ Klooster en Roswinkel (nu FC Ter Apel ‘96) naar een oefenwedstrijd van de FC. Prachtig, de bus parkeren in Oosterparkwijk en naar het stadion lopen. Dat zijn dingen die je altijd bij blijven. Zakelijk gezien heb ik jaren geleden voor het eerst contact gezocht met FC Groningen. Als accountmanager van FC Emmen heb ik eens gesproken met Koen Jansen om wellicht iets te kunnen leren van de FC qua merchandising. Toch mooi hoe je elkaar weer tegen komt, want 12 jaar later spreek ik Koen weer in de Boeren-Box.”
 
6         Wat is uw mooiste FC-moment?
“Pff, dat zijn er meerdere. Halve finale beker tegen Excelsior was een hele mooie, vooral vanwege de spanning. Het moéten winnen! Daarna de finale uiteraard! De eerste periode in Euroborg, onverslaanbaar in een volgepakte ‘groene hel’. Promotie naar de Eredivisie vond ik ook mooi, die zomer zag je opeens overal groen-witte shirts in het dorp en op de voetbaltraining. Het maakte heel wat los in de provincie. Meer recent is het toch mooi om te zien hoe al die nuchtere Groningers achter de club gaan staan! Als wij dat samen blijven doen als sponsors en supporters volgen er nog veel meer van dit soort momenten!”
 
7          Met welke (oud-) FC’er zou u uzelf vergelijken en waarom hij?
“Deze vind ik lastig, nu moet ik als geboren en getogen Ter-Apeler eigenlijk Harris Huizingh zeggen. Of ik noem Arjan Blaauw, gaat hij leuk vinden! Maar ik denk dat ik toch Jan van Dijk moet zeggen. Begint natuurlijk met de achternaam, dat zijn al extra punten. Maar ook wel qua speler en clubliefde. Loyaal aan club (bedrijf), harde werker, kuitenbijtertje en altijd willen winnen.”
 
8         Wanneer startte u in uw huidige functie?
“Ik ben in 2014 begonnen bij Lavans. De doelstellingen waren onder meer groeien in de regio, naamsbekendheid verhogen en er in algemene zin een succes van maken! De naam Lavans deed bij mensen geen belletje rinkelen, dit moest veranderen om succesvol te zijn in de regio. Dat was onze grootste doelstelling! Inmiddels weet men ons al aardig te vinden, maar er is altijd ruimte voor verbetering!”
 
9         Hoe is het bedrijf gegroeid in de laatste vijf jaar?
“Wij groeien als Lavans zeer gestaag de laatste jaren, ook dit jaar maken wij als bedrijf ondanks de coronacrisis een mooie groei door. Wij staan echt voor wat we doen en stralen dat in alles uit, onze manier van werken is uniek en wordt steeds zichtbaarder in de markt. Durven investeren en de blik gericht op de toekomst, denk hierbij aan onze high care afdeling met ISO-22000 certificering, het bouwen van een eigen cleanroom, verbouwing en uitbreiding van ons pand in Helmond en de start van een eigen productielijn in Noord-Macedonië. Dan heb ik het alleen nog maar over ontwikkelingen van de laatste 2 à 3 jaar!  Die durf, het innoveren en op een positieve manier naar de toekomst kijken, dat is toch fantastisch!”
 
10        Wat zijn de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar?
 “Wij gaan lekker zo door! Wij zijn Lavans, blijven ons zelf en durven innoveren en investeren. Eén jaar na de verbouwing van onze high-care afdeling zit ook deze alweer bijna vol qua capaciteit. Dus gaan wij kijken hoe wij ook dit weer kunnen aanvliegen om vervolgens weer door te groeien! Wij hebben in 2019 een cleanroom gebouwd, 0 klanten of potentiële orders! Toch bouwen, innoveren, durven en vertrouwen op je organisatie. Een jaar na de bouw van de cleanroom  haalt mijn collega Ine een klant binnen welke in 1 klap de grootste klant binnen Lavans is en moeten wij alweer extra machines aanschaffen voor deze cleanroom. Dat soort berichten, hoe kun je daar nou geen energie van krijgen?”
 
11         Wie is uw inspiratiebron?
“Voorbeelden genoeg, maar mijn vader, moeder en broertje staan met stip op 1! Dat heeft alles te maken met mentaliteit, omgaan met tegenslagen, hard werken en dat soort zaken. De welbekende “kop d’r veur” mentaliteit.”
 
“Een voorbeeld of inspiratiebron zit hem voor mij niet zo zeer in de persoon, maar wel in bepaalde voorbeelden. Kijk zelf ook wel snel naar de sport. Voorbeelden variëren van Jürgen Klopp, Diego Simeone en Jose Mourinho als je praat over het bouwen van een team.”

“Qua manier van communiceren en mensen weten te boeien middels een open eerlijk verhaal vind ik Kees Jansma, Wouter Gudde of Frans Davelaar mooie voorbeelden. Heel kalm en rustig, goed voorbereid en een dito verhaal.”

“Kijkend naar de Boeren-Box vind ik de durf, het willen groeien en vanuit (soms) tegenslag succesvol willen zijn Bas Schrage weer een mooi voorbeeld. Of de onuitputtelijke energie van een Rob Mulder. Het gevoel en de enorme betrokkenheid van een Kor Hoving bij de agrarische sector, daar spat de passie van af! Of neem de veerkracht van een Geert Kuiper! Het zijn bovendien ook allemaal “echte” mensen, geen onnodige opsmuk of je anders willen voordoen.”

“Het zit hem voor mij in specifieke kleine dingen. Die dingen moet je ook niet willen kopiëren, daar moet je van leren, naar luisteren en het moet je inspireren. Want bovenal moet je vooral lekker jezelf blijven!”
 

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5