Een elftal vragen aan…André Hofman (Ofjeworstlust)

6 januari 2021

Ofjeworstlust is de worstwinkel van Slagerij Hofman uit Winschoten. André Hofman bedacht het concept in 2012 en is gespecialiseerd in worsten, allen gemaakt volgens Gronings recept en van hoge kwaliteit. Zijn ambitie; met het product een begrip worden in Groningen en Noord-Nederland. Hofman houdt van mouwen opstropen en doorwerken. Die mentaliteit heeft hem grote tegenslagen doen overwinnen zo is te lezen in ‘Een elftal vragen aan…André Hofman.’ 

202101006 Of je worst lust

1         Kunt u beschrijven wat uw bedrijf doet?
“Wij maken alle soorten worsten volgens Gronings recept. Van droge worst tot leverworst. Die verkopen we behalve in onze slagerij ook op braderieën, beurzen en markten.”
 
2         Wat is voor u de zakelijke meerwaarde van FC Groningen?
“Ik kom al lang bij de FC, maar met Ofjeworstlust zijn we in 2020 zelf ingestapt als sponsor. De meerwaarde zit voor ons vooral in het onderlinge contact. Je leert mensen op een andere manier kennen. Dit seizoen heb ik gelukkig de wedstrijd tegen PSV nog kunnen bijwonen en ben ik ook bij een relatiebijeenkomst geweest. Leuk en interessant! Ook qua exposure heeft FC Groningen een grote meerwaarde.”
 
3         Welke raakvlakken heeft uw business met topsport?
“Ondernemen is zeker in deze periode ook topsport. Je moet als ondernemer net als een topsporter altijd ‘aan staan’. Ons product is van hoge kwaliteit die we willen blijven ontwikkelen. Net als een voetballer zich iedere dag wil verbeteren, willen wij dat ook met ons product.”
 
4         Wat zijn voorbeelden van successen die u zakelijk via FC Groningen heeft bereikt?
“Zoals gezegd zijn we sinds dit seizoen officieel sponsor, maar de eerste samenwerkingen zijn er al. We hebben bijvoorbeeld de worst geleverd in het wedstrijdpakket die voorafgaand aan het duel met Vitesse werd aangeboden aan sponsorrelaties. Mooi dat de FC aan haar sponsors blijft denken en dat wij worst mochten leveren. Door aan elkaar te blijven denken, kun je elkaar versterken.”
 
5         Wat is uw eerste herinnering aan FC Groningen?
“Dat is de tijd in het Stadion Oosterpark. De jaren met Renze de Vries als voorzitter. Als ik daaraan terugdenk zie ik Rooie Rinus en Pé Daalemmer op de middenstip voor me, mooie sfeer. Een paar jaar geleden kwam ik op de Promotiedagen voor het bedrijfsleven Noord-Nederland met de club in gesprek om ook zakelijk iets te doen. Wij zijn als echte Groningse onderneming natuurlijk een goede match met de FC.”
 
6         Wat is uw mooiste FC-moment?
“Er zijn zoveel prachtige momenten. Bijvoorbeeld de bekerfinale die ik vanuit Italië op een tablet heb moeten kijken. Toch kies ik voor een ander moment. 11 november 2010; de bekerwedstrijd tegen ADO Den Haag. Ik kreeg kaarten voor de businesstribune en ben met mijn zoon naar het stadion gegaan. Hij was toen nog erg jong, de wedstrijd was op een donderdagavond en begon laat. Eigenlijk te laat voor hem. Na 90 minuten stond het 1-1. Ik heb toen tegen hem gezegd dat we weg moesten omdat we alleen kaarten hadden voor de wedstrijd en niet voor de verlenging. Een grappig moment waar ik met een lach aan terugdenk. Groningen won uiteindelijk met strafschoppen.”
 
7         Met welke (oud-) FC’er zou u uzelf vergelijken?
“Lastige vraag, want ik ken de spelers niet persoonlijk, dus kan ik alleen oordelen op wat ik op het veld zie. Ik denk aan spelers als Jan van Dijk of John de Wolf. Mannen die van aanpakken hielden, leiders binnen de lijnen. Mouwen opstropen en doorwerken, dat spreekt mij aan.”
 
8         Wat was het moment waarna u startte met uw bedrijf?
“Ik ben in 2005 begonnen als slagerij, maar in 2012 dacht ik. ‘Dit is het niet, ik wil iets anders.’ Ofjeworstlust is toen bedacht en opgebouwd, worsten maken is mijn oorspronkelijke vak. Vroeger in de slagerij vroegen klanten wel eens of wij ook paardenworst hadden van Van Dijk, een andere slager. Dat hadden we natuurlijk niet, maar het was zo`n begrip op het gebied van paardenworst. Ik heb het altijd onthouden. Wij willen ook zo’n begrip worden. Onze uitdaging is om de bekendste te worden met worst in Groningen en de rest van Noord-Nederland.”
 
9         Hoe is uw bedrijf gegroeid in de laatste vijf jaar?
“We zijn in 2012 begonnen zonder een enkele machine en nu hebben we een worstenfabriek. We zijn dus enorm gegroeid, al ging dat niet zonder tegenslag. In 2018 is er een grote brand geweest in het bedrijf. We hebben lange tijd stilgestaan, maar door hard te werken en door te gaan, hebben we een fantastisch bedrijf teruggekregen. We hebben er alles aan gedaan om niet ten onder te gaan en hebben het gered.”
 
10       Wat zijn de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar?
“Een groot deel van onze omzet komt uit braderieën, evenementen en markten. Door de coronacrisis kwam een groot gedeelte stil te liggen. We hebben moeten zoeken naar een andere afzetmarkt van onze worst. Dat is aardig gelukt. Als we na de coronaperiode dezelfde omzet uit evenementen en braderieën gaan halen als voorheen, gaan we groeien. Wat ik wel heb geleerd, is dat we minder afhankelijk willen zijn van één of enkele afzetmarkten. We moeten de risico’s spreiden.”
 
11       Wie is uw inspiratiebron?
“Ik zoek de inspiratie niet persé in een persoon, maar meer in gebeurtenissen. Je kunt inspiratie halen uit succes, maar ook uit tegenslagen. Zo heeft de brand me getriggerd om te laten zien dat we het echt wel kunnen. Na de brand werd ons door de medewerker van de bank verteld: ‘Meneer Hofman, twee van de drie ondernemingen redt het niet na een dergelijke brand.’ Zoiets moet je niet tegen mij zeggen. Ik haalde er motivatie uit en heb iedereen laten zien dat het ons wel zou lukken.”

Laatste nieuws

FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi4
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi2
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi6
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi3
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi
FCG160902_TEGELS_300X250PX_300ppi5