Tien ergonomische tips waarmee je altijd goed zit

30 maart 2020 / vandaag

Veel mensen werken momenteel vanuit huis onder omstandigheden die daarvoor niet ingericht zijn. Dit kan leiden tot hoofdpijn, pijn in je rug, een stijve nek of vermoeide ogen. Heb jij last van één of meerdere van deze kwaaltjes na een dag lang werken? Grote kans dat je zithouding hier een grote rol in speelt. Een verkeerde houding kan enorme gevolgen hebben voor je gezondheid. Hoog tijd dus om hier iets aan te doen. Onze hoofdsponsor Office Centre geeft 10 tips.

1. Investeer in ergonomisch meubilair
Een goede stoel is onmisbaar op je werkplek. Investeer daarom in een ergonomische bureaustoel die je volledig naar je eigen lichaam kunt aanpassen. Zo moeten bijvoorbeeld de hoogte, rugleuning en armsteunen verstelbaar zijn, zodat jij je optimale zithouding kunt aannemen. Daarnaast zijn er ook verstelbare bureaus te koop waarvan je eenvoudig de hoogte kunt aanpassen aan je eigen lengte.

2. Zorg voor de juiste zithouding
Als je een goede bureaustoel hebt gekocht moet je natuurlijk ook weten hoe je deze moet instellen. Allereerst is het belangrijk dat je voeten plat op de grond staan. Als je de hoogte van je stoel niet kunt aanpassen, kun je dit ook bereiken met een voetensteun. Zorg er ook voor dat je benen niet klem komen te zitten tussen je stoel en je bureau. Controleer vervolgens of je zitting goed is ingesteld: tussen de zitting en je knie moet een vuist passen. Is dit niet het geval? Verschuif je zitting dan iets naar voren of naar achteren. Tot slot moet de rugleuning van je stoel goed rechtop staan, zodat je gehele rug ondersteund wordt.

3. Ondersteun je armen
Met bovenstaande aanpassingen aan je stoel is je zithouding al een stuk verbeterd, maar vergeet ook vooral je armen niet. Deze vormen wel 16% van je volledige lichaamsgewicht. Je kunt je dus wel voorstellen dat het flink wat spierkracht kost om deze omhoog te houden. Goede armleuningen zijn dan ook een onmisbaar onderdeel van je bureaustoel. Als je je armen in een hoek van 90 graden houdt, moeten deze ontspannen op de leuningen kunnen liggen. Daarnaast is het belangrijk dat je leuningen op dezelfde hoogte staan als je bureaublad.

4. Pas de hoogte en afstand van je beeldscherm aan
Ook de positie van je beeldscherm kan lichamelijke klachten voorkomen. Zorg ervoor dat de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte staat en dat je beeldscherm recht voor je staat, op ongeveer een armlengte afstand. Omdat je zo niet constant omhoog of omlaag zit te kijken voorkom je nekklachten. Bovendien hoef je als je beeldscherm op de juiste plek staat niet te staren, waardoor je hoofpijn kunt tegengaan. Als je een laptop gebruikt is het verstandig om een laptopstandaard aan te schaffen, waardoor je de laptop op ooghoogte kunt plaatsen. Je hebt dan wel een los toetsenbord en een losse muis nodig.

5. Ondersteun je polsen
Als je toch een toetsenbord of muis gaat kopen, kies dan meteen voor een ergonomisch exemplaar, zodat je polsen minder belast worden tijdens het werken en je klachten als RSI kunt voorkomen. Als je een gewoon toetsenbord gebruikt helpt het al een hoop als je de pootjes van je toetsenbord niet uitklapt, maar het toetsenbord plat op je bureau legt. Zo maken je polsen geen onnatuurlijke knik tijdens het typen. Ook kun je je pols extra ondersteuning bieden met een polssteun voor je toetsenbord of een ergonomische muismat.

6. Zorg voor voldoende beenruimte
Het is belangrijk dat je eenvoudig van houding kunt veranderen wanneer je daar behoefte aan hebt. Wanneer je een stukje wilt draaien met je benen moet er bijvoorbeeld geen kastje in de weg staan. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van een eventueel bureaukastje. Ook een desktopcomputer kan je bewegingsvrijheid behoorlijk belemmeren. Overweeg daarom een CPU-houder aan te schaffen waarmee je je pc onder je bureau kunt hangen.

7. Kom van je stoel af
Heb je weleens nagedacht over hoeveel je op een dag zit? Je zit niet alleen op je werk, maar ook in de auto, aan de eettafel en ’s avonds op de bank. Gemiddeld brengen Nederlanders 8 uur op hun werk én 85% van hun vrije tijd zittend door. En dat terwijl zoveel zitten helemaal niet goed voor je is. Het wordt zelfs ‘het nieuwe roken’ genoemd vanwege de nadelige effecten op de gezondheid. Doordat je de spieren in je benen te weinig gebruikt wordt je bloedsuiker minder snel opgenomen. Dit kan het risico op onder andere hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas aanzienlijk verhogen. De oplossing is eenvoudig: zorg dat je minder zit. Investeer bijvoorbeeld in een zit-stabureau waarmee je gedurende de werkdag kunt afwisselen tussen zittend en staand werken.

8. Voorkom bukken
Teveel bukken is slecht voor je rug. Zorg dus dat apparaten en voorwerpen die je vaak nodig hebt binnen handbereik staan op plekken waar je niet voor hoeft te bukken. Plaats bijvoorbeeld een ladenset op je bureau voor belangrijke documenten, zodat je niet steeds in het kastje onder je bureau hoeft te zoeken.

9. Creëer een ergonomisch klimaat
Ergonomie bestaat uit meer dan alleen je (zit)houding. De hoeveelheid licht en lucht en de temperatuur in de ruimte zijn ook van grote invloed op je gezondheid. Zorg bijvoorbeeld dat je werkruimte niet te fel en niet te zwak is verlicht om vermoeide ogen te voorkomen. Zorg daarnaast dat de ruimte goed wordt geventileerd door een raam of deur open te laten staan. Ook de temperatuur op kantoor is erg belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de mensen het meest productief is bij een temperatuur van 20°C, maar het kan zijn dat je dit te koud vindt. Het is dus zaak om zelf te ontdekken welke temperatuur voor jou het beste werkt. Als je met meerdere personen in een ruimte werkt moet je waarschijnlijk op zoek naar een middenweg met een temperatuur waar iedereen zich prettig bij voelt.

10. Beweeg meer
Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: zorg dat je voldoende beweegt. Blijf niet de hele dag achter je bureau zitten of staan, maar strek geregeld even je benen. Loop af en toe kleine stukjes of maak een langere wandeling in je pauze.

Als je deze tips goed toepast zul je zien dat werken een stuk comfortabeler wordt en je minder last hebt van lichamelijke klachten. Dat zal niet alleen je gezondheid, maar ook zeker je productiviteit ten goede komen.

Bovenstaande tips zijn gedeeld door onze hoofdsponsor Office Centre.

Gasterra

Praat mee

Laatste nieuws