string(9) "claudebot"

FC Groningen gaat voor Europees voetbal!

Dinsdag 02 augustus 2011 om 15:43

Op de jaarlijkse persdag maakt directeur Hans Nijland namens directie en management onder meer de sportieve doelstelling en de hoogte van de begroting voor het komende seizoen bekend. FC Groningen gaat voor Europees voetbal met een begroting van 17,1 miljoen euro. Nijlands speech is hieronder integraal te lezen.

Namens de raad van commissarissen, directie en management van FC Groningen heten wij u van harte welkom in Euroborg op onze traditionele persdag. Voordat wij u gaan informeren over de sportieve doelstellingen voor komend seizoen en inzicht geven in cijfers omtrent onze begroting, wil ik graag met u even kort terugblikken op het afgelopen seizoen.
Terugblik
We begonnen het seizoen met een nieuwe technische staf in de personen van Pieter Huistra en Erwin van de Looi. Wij kunnen niet anders dan constateren dat zij een uitstekend debuutjaar hebben gekend met een vijfde plaats op de eindrangschikking van de Eredivisie. En belangrijker nog dan deze klassering is de manier van voetballen geweest. Onze supporters en sponsors hebben zeker in Euroborg spectaculaire wedstrijden gezien en dan hoef ik uiteraard alleen al te refereren aan de finale van de play-offs tegen ADO Den Haag.
Na de kansloze 5-1 nederlaag in Den Haag richtte de ploeg zich drie dagen later op formidabele wijze op en geschiedde in Euroborg een wonder door binnen 90 minuten opnieuw voor de 5-1 cijfers op het scorebord te zorgen, maar dit keer in Gronings voordeel. Dat we uiteindelijk in de verlenging kracht tekort kwamen en in de strafschoppenserie het nodige geluk, deed niets af aan de geweldige prestatie, die was geleverd. Euroborg trilde op haar grondvesten en eens te meer bleek dat in voetbal alles mogelijk is. Samen met de spelers heeft de technische staf laten zien dat zij over een groot sporthart beschikken. Ze hebben ons die zondagmiddag kippenvel bezorgd.
FC Groningen leeft!
Het afgelopen seizoen heeft ons veel goodwill opgeleverd. Dit werd nog eens bevestigd tijdens de voorbereidingscampagne in de provincie. Bij de amateurclubs zijn onze oefenduels in de regio druk bezocht. Gemiddeld kwamen er 1.750 toeschouwers kijken bij die acht wedstrijden. FC Groningen leeft dus nog altijd enorm.
Maar zoals onze trainer direct na afloop van de finale tegen ADO Den Haag al zei: dit jaar was het net niet, we moeten er voor zorgen dat het volgend jaar net wel wordt!
En dus leggen we een ambitieuze sportieve doelstelling neer. FC Groningen wil dit seizoen Europees voetbal halen! Dat is een pittige uitdaging, maar we durven die te uiten. Wij denken dat er een behoorlijke selectie staat en vanwege de prima resultaten van Nederlandse clubs in Europa hebben we dit seizoen een Europees ticket meer te verdelen dan afgelopen jaar.
Europees voetbal halen kan op drie manieren:
– rechtstreeks via een hoge klassering op de ranglijst
– via het winnen van de play-offs
– of via het KNVB Bekertoernooi
Wij realiseren ons terdege dat het behalen van Europees voetbal geen abc’tje wordt. Net als in de afgelopen seizoenen zal het ook dit jaar allemaal weer heel dicht bij elkaar liggen. Het maakt de Eredivisie tot één van de aantrekkelijkste voetbalcompetities van Europa. Pieter Huistra zal straks zelf uitgebreid ingaan op het sportieve aspect voor komend seizoen.
Begroting
Precies een jaar geleden hebben wij vanaf deze plek gemeld dat FC Groningen in het seizoen 2010/2011 zou gaan werken met een begroting van 16,2 miljoen euro. We voorzagen een uitgavenpost van 17,7 miljoen euro. Hoewel de definitieve cijfers pas in oktober bekend zullen zijn, kunnen wij u nu al melden dat we binnen het gestelde tekort van 1,5 miljoen euro zijn gebleven. Die doelstelling hadden we onszelf opgelegd en daarin zijn we dus ook geslaagd.
Ons streven was tevens om bij aanvang van het seizoen 2011/2012 een sluitende exploitatie te kunnen presenteren. Dat gaat ons helaas niet lukken en ik zal zo meteen het hoe en waarom toelichten. Komend seizoen werkt FC Groningen met een begroting van 17,1 miljoen euro. Een omzetstijging dus van 900.000 euro in vergelijking met vorig jaar. Deze groei is met name te danken aan de commerciële inkomsten, die wij hebben weten te vergroten.
Exact op 2 augustus 2010 hebben wij gemeld dat wij voor het seizoen 2011/2012 onze commerciële omzet wilden verhogen, door middel van de ontwikkeling van de Vastgoedlounge, de oprichting van de Energiesociëteit en het vinden van een nieuwe hoofdsponsor. Precies een jaar later kunnen wij vaststellen dat al deze doelstellingen in z’n geheel zijn gerealiseerd. De omzetstijging is het gevolg van deze successen.
Voor komend seizoen geldt echter ook dat onze uitgaven op hetzelfde niveau zullen blijven als afgelopen jaar, dus 17,7 miljoen euro. Wij zullen derhalve dus een tekort dienen te accepteren van 600.000 euro en dat was niet voorzien. Hiervoor is echter een aanwijsbare reden, namelijk een verdere vermindering van de televisie-inkomsten. Daar waar wij als Eredivisieclubs vorig jaar al met 10 miljoen euro op jaarbasis terug moesten, is de bodem – in tegenstelling tot de hoop en verwachting – nog niet geslagen. Dit jaar zullen de inkomsten uit Eredivisie Live verder teruggaan van 50 naar 40 miljoen euro per jaar. Deze vermindering met 10 miljoen euro betekent voor FC Groningen een inkomstenderving van 600.000 euro en dat is nu exact het bedrag dat wij voor komend seizoen tekort komen op onze begroting.
Toekomst
Als we vooruit kijken naar het seizoen 2012/2013, dan willen wij opnieuw toewerken naar een sluitende begroting en zullen wij dus verder moeten gaan met het vergroten van onze commerciële inkomsten. Dit willen wij onder meer realiseren met het uitbouwen van onze succesvolle nieuwe initiatieven van vorig jaar, de Vastgoedlounge en de Energiesociëteit.
De beleidskeuze voor het thema groen en duurzaam heeft ons geen windeieren gelegd. Door onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op dit gebied te nemen, hebben wij niet alleen de Energy Valley Topclubleden en groenpartners aan ons weten te binden, maar ook onze nieuwe hoofdsponsor Essent. En de Energy Valley Topclub staat niet alleen bij FC Groningen op het shirt, maar tevens bij alle topsportclubs in de stad Groningen, te weten basketbalclub GasTerra Flames, volleybalvereniging Abiant/Lycurgus en de korfballers van Nic./Alfa-college. We zijn daarbij dus ook over onze eigen schaduw heen gesprongen.
Met de komst van onze nieuwe hoofdsponsor Essent en rugsponsor Energy Valley Topclub is de waarde van ons prachtige shirt gestegen. Daarnaast zijn wij zeer verheugd te melden dat onze voormalige shirtsponsors Noordlease, Bos Incasso en DAS allen aan ons verbonden blijven als sponsorrelatie en dat geeft aan hoe de onderlinge verstandhouding de laatste jaren is geweest. Wij waarderen hun blijvende betrokkenheid bij FC Groningen zeer.
De Vastgoedlounge en de Energiesociëteit blijken twee zeer succesvolle projecten te zijn geweest. Op basis van deze concepten zullen wij vanaf dit seizoen daarom ook starten met een BeleggersBox. Daar waar de Vastgoedlounge en de Energy Valley Topclub vooral gericht zijn op de zakelijke markt, is de BeleggersBox hier in Euroborg met name bedoeld voor particuliere beleggers, die dagelijks hun aandelenportefeuille bijhouden. De BeleggersBox wordt gezien als een centrale ontmoetingsplek, waar de leden elkaar 24 uur per dag, zeven dagen per week, kunnen voorzien van informatie en tips.
Daarnaast zijn wij met één van de beste architecten van sponsorrelatie Heineken plannen aan het ontwikkelen om onze businesslounge beneden nog aantrekkelijker te gaan maken voor onze sponsorrelaties. Wij willen ons graag profileren als het grootste zakelijke platform van Noord-Nederland en daaraan worden eisen gesteld. Samen met Heineken ontwikkelen we een concept dat nog beter te exploiteren zal zijn en nog meer inspeelt op de eisen van deze tijd. De eerste tekeningen voor dit plan liggen er al en wij hopen na dit seizoen in de zomermaanden de verbouwing te realiseren.
Eredivisie Live
Tot slot wil ik nog even stilstaan bij Eredivisie Live. In de media valt regelmatig te lezen dat onze voetbalzender financieel geen succes zou zijn, zoals laatst in een artikel in Voetbal International. Dit is onjuist en tevens niet correct. In drie jaar tijd hebben wij met deze nieuwe zender 500.000 abonnees weten te binden, die samen voor een consumentenomzet van 100 miljoen euro zorgen. Eredivisie Live is onlangs in Wenen door de verschillende Europese competities in de categorie Marketing onderscheiden met een prijs voor het beste media-initiatief. Eredivisie Live is een groot succes waar internationaal met grote belangstelling naar wordt gekeken.
Waar het knelpunt ligt, is echter ook duidelijk. Van de 100 miljoen aan consumentenomzet vloeit slecht 50 miljoen naar de Eredivisie CV. Dit komt omdat met name de kabelaars een groot deel van die gelden opstrijken. Dat kan in onze ogen niet de bedoeling zijn. Wij gunnen een ieder zijn of haar boterham, maar het zou toch zo moeten zijn dat een groter percentage van de inkomsten naar de clubs gaat in plaats van naar de kabelaars.
Voetbalfans nemen een abonnement om op de eerste plaats de Eredivisie exclusief te kunnen volgen, maar aan de andere kant steunen zij met het afsluiten van een abonnement ook de clubs en indirect zijn of haar favoriete club, bijvoorbeeld FC Groningen.
Daarom zal de directie van FC Groningen op de eerstvolgende vergadering van de ECV, de bijeenkomst van alle Eredivisieclubs, dit onderwerp op de agenda zetten en de kat de bel aanbinden. Wij zullen met de kabelaars tot een andere verdeelsleutel moeten zien te komen, want het verhogen van het abonnementsgeld is voor ons geen optie. Wij willen een hoger rendement scoren. Aan het product ligt het niet. Eredivisie Live is een kwalitatief uitstekend voetbalkanaal.
FC Groningen TV
U kunt dit na deze persdag zelf toetsen, want om 18.00 uur start op Eredivisie Live de eerste uitzending van het derde seizoen van FC Groningen TV. De programmamakers Emiel Venema en Jos Schoenmaker, hier vanmiddag tevens aanwezig, verzorgen dit seizoen twee keer per week een kwartier lang exclusieve televisie over FC Groningen. En in tegenstelling tot vorig jaar worden de uitzendingen in een carrousel herhaald, dus u kunt op de dinsdag- en de vrijdagavonden kijken wanneer het u schikt en u hoeft dus niets meer te missen. De meeste onderwerpen uit FC Groningen TV zijn bovendien online terug te kijken op onze eigen website.
En voor diegene die zaterdag niet de lange reis naar Kerkrade kunnen of willen maken, is Eredivisie Live eveneens een uitkomst. Want onze seizoensopening tegen Roda JC is uiteraard live te volgen op Eredivisie Live.
Ik dank u hartelijk voor uw aandacht.

Gerelateerd nieuws.

6 dagen geleden

Van Eigen Bodem met Mauro Koster: ”Mijn vader heeft me geleerd om altijd hard te werken!’

3 weken geleden

Strijd op het Shuffleboard

3 weken geleden

Van eigen bodem met Tessa Niessink: ‘Hier leer je echt veel, vooral mentaal.’