Een Elftal Vragen aan…Marcel Schoemaker (Zwartwoud & Vorm Martini)

20 januari 2021 / vandaag

Marcel Schoemaker is directeur van Zwartwoud & Vorm Martini Groningen en bekijkt de thuiswedstrijden van FC Groningen normaal gesproken vanuit de – volgens hem – mooiste plek in het stadion: de Vastgoedlounge. Een voetballiefhebber pur sang die met trots sponsor is van FC Groningen.

20210120Zwartwoud

1          Kunt u beschrijven wat Zwartwoud doet?
“Bij Zwartwoud ontwerpen en produceren wij maatwerkinrichtingen voor kantoor, retail en zorg. In de breedste zin van het woord!”
 
2          Wat is voor u de zakelijke meerwaarde van FC Groningen?
“Op de eerste plaats ben ik een voetballiefhebber en trots op de stoelen in de Vastgoedlounge waarop we de wedstrijden mogen bekijken. Zakelijk betekent een lidmaatschap bij FC Groningen een makkelijke ingang bij andere bedrijven door een gedeelde interesse.”
 
3          Welke raakvlakken heeft uw business met topsport?
“Ook wij streven naar het hoogst haalbare en willen ons meten op het niveau van de Champions League. Interieurbouw is qua levertijd vaak ook topsport. In korte tijd worden grote prestaties gevraagd!”

4          Wat zijn de successen die u zakelijk via FC Groningen heeft bereikt?
“Wij hebben het overgrote deel van de skyboxen mogen inrichten ten tijde van de oplevering van Euroborg. Meer recenter hebben wij de aanbesteding gekregen voor de inrichting van het TopsportZorgcentrum. Maar wat voor ons de grootste meerwaarde is, zijn de contacten die we via FC Groningen opdoen. Zo hebben we diverse mooie samenwerkingen kunnen realiseren!”
 
5          Wanneer kwam u zakelijk voor het eerst met FC Groningen in aanraking?
“Wij mochten meedoen in de aanbesteding voor de verbouwing van de Businessclub. Helaas hebben we deze opdracht niet gekregen, maar zo zijn we er wel ingerold!”
 
6          Wat is uw mooiste FC-moment?
“Tja…De bekerfinale! Een tastbare prijs winnen, blijft je altijd bij en is de kroon op het werk.”

7          Met welke (oud-) FC’er zou u uzelf vergelijken?
“Maikel Kieftenbeld. Een harde werker gecombineerd met talent en bovenal een speler die niet naast zijn schoenen ging lopen.”

8          Wat was het moment dat u startte met uw bedrijf?
“In 2013 nam ik het over en moesten we na de financiële crisis, die er hard had ingehakt, de boel weer op de rit zien te krijgen. Na de doorstart met 10/15 man personeel en de overname van Vorm Martini en Esme zijn we daar in geslaagd!”
 
9          Hoe is uw bedrijf gegroeid in de laatste vijf jaar?
“Mijn huidige compagnon, Karst Wouda, is rond 2015 bij ons gestart. We waren toen met 25 man personeel. Doordat we met elkaar de schouders eronder konden zetten en door middel van een duidelijke taakverdeling kwam er meer focus op extra sales. Dit heeft ertoe geleid dat we inmiddels 50 man personeel in dienst hebben.”
 
10        Wat zijn de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar?
“Met name in en na dit jaar van Corona stabiliseren en inzetten op circulariteit. Daarmee hebben we allemaal de toekomst! We gaan producten/diensten ontwikkelen die hierbij passen.”

11        Wie is uw inspiratiebron?
“Ik ben gek op mensen als Willem van Hanegem. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ook zo kan je de absolute top bereiken! Ik moet bij Willem altijd denken aan de volgende anekdote die bovengenoemde onderstreept:
 
‘Het totaalvoetbal hebben wij nooit uitgevonden, we vonden het alleen het leukst als we de bal hadden, dus wilde je die zo snel mogelijk terug als je ‘m kwijt was. En daar werden we steeds beter in… Men noemde dat totaalvoetbal, maar dat hebben wij niet uitgevonden. Happel niet, Cruijff niet… Ik ook niet!’
 
Lekker nuchter dus!”

Gasterra

Praat mee

Laatste nieuws