Begroting stijgt met vijf procent

30 juli 2009

Directeur Hans Nijland lichtte vanmiddag op de jaarlijkse persdag in zijn toespraak de begroting toe van het komende seizoen. Ook blikte hij nog kort terug op het afgelopen seizoen en nam hij tenslotte de actualiteit door.

Nadat Nijland het recordaantal van ruim tweehonderd belangstellenden onder pers, sponsors, relaties en medewerkers had verwelkomd, blikte hij nog terug op het seizoen waarin FC Groningen op de zesde plek in de reguliere ranglijst eindigde, Europees voetbal nipt misliep, het imago van de club op de tweede plek van de Eredivisie werd gewaardeerd, de jeugdteams hun deelname op het hoogste niveau handhaafden en twee kampioenschappen en twee bekerwinsten werden behaald.

Ook ging hij in op het feit dat de club de sportieve doelstellingen heeft behaald en dat absoluut geen vanzelfsprekendheid is. Daarbij merkte hij op dat het verwachtingspatroon bij veel club te hoog is, gezien het feit dat de helft van de clubs tijdens het afgelopen seizoen afscheid nam van hun hoofdtrainer. Bij FC Groningen heerst stabiliteit en rust en zijn er geen onduidelijkheden in de sportieve doelen. De ploeg van de langst zittende trainer in het Nederlandse betaalde voetbal moet zich minimaal bij de eerste acht scharen en meedoen in de strijd om Europees voetbal.

Begroting seizoen 2009/2010
Vervolgens ging Nijland in op de financiële situatie van de club: “Vorig seizoen hadden wij een begroting van 16,3 miljoen euro. Daarin was een tekort voorzien. Wij hadden gehoopt dit tekort in te lopen gedurende het seizoen middels extra inkomsten. Sportief hoopten we op bekersucces, maar we werden in de achtste finales door middel van strafschoppen uitgeschakeld door NAC Breda.”

“Het tweede speerpunt was een substantiële toename van sponsorinkomsten bovenop de gestelde targets. Hoewel onze professionele commerciële afdeling onder de bezielende leiding van Robbert Klaver een stevige krachtsinspanning heeft geleverd, is dit niet gelukt. Het zal u niet verbazen dat de kredietcrisis hierop van grote invloed is geweest. FC Groningen telt ongeveer duizend commerciële relaties en het is naïef te veronderstellen dat de economische recessie aan al die deuren voorbij zou gaan.”

“Het seizoen 2009/2010 zullen wij werken met een voetbalbegroting van 17 miljoen euro. De afgelopen jaren kenden wij steeds een forse stijging van de begroting van tussen de 10 en 20 procent. Een resultaat dat niet jaren achter elkaar geboekt kan worden. De stijging dit jaar bedraagt 5 procent. Binnen deze begroting dienen wij een tekort te accepteren van bij benadering in de orde van grootte van vorig jaar. De inkomsten uit het tv-contract dalen en daar tegenover staat een toename van de inkomsten uit merchandising en de hogere recette.”

Uitgavenpatroon
“Het tekort van afgelopen jaar en komend seizoen is afgedekt door de winst die wij hebben weten te realiseren met de transfer van Marcus Berg naar de Duitse topclub HSV. Maar het is natuurlijk noodzakelijk dat wij zoals tot voor kort weer toe gaan naar een structureel gezonde bedrijfsvoering en een bedrijfsresultaat boeken waarbij de reguliere inkomsten en uitgaven weer in balans zijn. Kortom: zwarte cijfers schrijven.”

“Dit betekent dat wij heel kritisch zullen gaan kijken naar ons uitgavenpatroon. Naar onze volle overtuiging zullen de salarissen de komende jaren dan ook onder druk komen te staan. Ook in de wereld die betaald voetbal heet. Uiteraard respecteren wij lopende contracten, maar bij nieuwe besprekingen en het aangaan van nieuwe overeenkomsten zullen andere normen en uitgangspunten worden gehanteerd.”

“Het uitgavenpatroon kan namelijk niet ongestraft blijven groeien. Wij vrezen dat clubs komend seizoen in de problemen zullen komen. En daar willen en zullen wij met FC Groningen niet bij horen. Wij trappen dus op de rem en maken een pas op de plaats. Ook wij bij FC Groningen moeten de tering naar de nering zetten. Wij zijn realistisch en onderkennen de economische situatie.”

Inkomstenbronnen
“We zullen ook creatief blijven en steeds op zoek gaan naar nieuwe initiatieven en activiteiten. Zo hebben we komend seizoen de merchandising in eigen beheer. Vorig jaar hebben we daarin al een eerste stap gezet met het op de markt zetten van een eigen kledingmerk: Klupp Sportswear. Vanaf dit seizoen is de Fanshop in eigen beheer en verzorgen wij zelf de distributie naar andere verkooppunten. Daarmee wordt de merchandising een serieuze extra bron van inkomsten voor FC Groningen.”

“Nieuw afgelopen seizoen was ook Eredivisie Live. Een voetbalzender opgezet in een gezamenlijk initiatief van alle Eredivisieclubs. En Eredivisie Live is succesvol. De doelstellingen zijn gehaald. In het eerste jaar mochten we maar liefst 350.000 abonnees begroeten.  Daarmee ligt de zender meer dan op koers. Het opzetten van een televisiekanaal vraagt tijd. Voor een succesvolle zender is een aantal jaren nodig en daarmee is ook rekening gehouden. Uiteindelijk werken we toe naar een verdubbeling van het huidige aantal abonnees.”

“FC Groningen verricht ook inspanningen om van de zender een succes te maken. Zo zullen wij bijvoorbeeld aanstaande zondag onze volledige medewerking geven aan de live uitzending hier vanuit Euroborg en starten wij vanaf volgende week met FC Groningen TV. Elke woensdag om 18.15 uur zullen we een eigen programma van ongeveer 18 minuten uitzenden via Eredivisie Live.”

Voetbalbegroting
“Zojuist vertelde ik u al over onze begroting voor komend seizoen. Concurrenten als sc Heerenveen en FC Twente presenteren begrotingen van 25 miljoen euro of meer, maar bij het vergelijken van begrotingen moeten de uitgangspunten wel dezelfde zijn. Om met de woorden van de legendarische voetbaltrainer Fritz Korbach te spreken: je moet geen palmbomen met kerstbomen vergelijken.”

“Uiteindelijk gaat het om het te besteden budget voor voetbalzaken. Indien wij de omzetten van onze andere activiteiten, zoals FC Groningen Media, Preventief Beveiligingsdiensten en Euroborg Horeca (voor 50 procent) meetellen, dan bedraagt onze geconsolideerde omzet 21 miljoen euro.”

“In de huidige Euroborg verwachten wij te kunnen groeien naar een geconsolideerde begroting van circa 25 miljoen euro. Maar dat is dan ook ons plafond. Om onze verworven positie in de subtop van Nederland te kunnen continueren en onze ambities voor de komende jaren te kunnen realiseren dient onze begroting te stijgen naar ongeveer 30 miljoen euro. Daarom moeten wij ons stadion uitbreiden. Alleen dan kunnen wij onze verdiencapaciteit vergroten en alleen op die manier kunnen we groeien.”

Ambitieus
“Inmiddels is duidelijk dat Euroborg verbouwd kan worden en technisch kan worden uitgebreid tot een stadion met een capaciteit van zo’n 32.000 toeschouwers, hetgeen ook onze wens en ambitie is en overeenkomt met de potentie in ons verzorgingsgebied. Daarom studeren we nu verder naar een financieel haalbare constructie. Wij merken dat de gemeente en andere partners onze ambities onderkennen en met hen zullen wij intensief  over onze plannen gaan praten over verdere uitbreiding van Euroborg.”

“Euroborg moet groter als FC Groningen wil groeien. En die ambitie hebben wij nog steeds.”

Ontwikkelingen
De club is volop in beweging, getuige de huidige ontwikkelingen, zoals de transfer van Marcus Berg waarmee voor zowel Groningen als HSV de grootste transfersom in de historie is gemoeid. FC Groningen is er trots op dat het een springplank is voor jonge spelers om hogerop te komen. Verder is er de uitbreiding van de skyboxen met 225 stoelen, waarvan circa honderd verkocht zijn. Daarnaast is de merchandising in eigen beheer onder leiding van Tjisse Zijlstra. FC Groningen TV gaat woensdag van start. Het Organisatiebureau FC Groningen is opgestart. De samenwerking tussen de jeugdopleidingen van FC Groningen en BV Veendam is begonnen. En op het commerciële vlak is er de terugkeer van sales manager Geert Kuiper. Kortom, er gebeurt van alles.

Laatste nieuws