Miljoenen views en de top van de wereld

19 maart 2019 / vandaag

eSports, het competitief spelen van online games ten overstaan van liefhebbers uit de hele wereld, is ontzettend populair. Vier op de tien Nederlanders tussen de 12 en 35 jaar houden zich bezig met game-competities. Ze kijken naar wedstrijden, bezoeken events of spelen zelf mee. Om in contact te komen met millennials is eSports een kans voor open doel.

FIFA17 veld

"A NEXT STEP FOR THE NEXT GENERATION"

eSporters
Sinds januari 2017 heeft ook FC Groningen eSporters in dienst. Absalom Warkor was de eerste eSporter bij FC Groningen en hij werd later opgevolgd door Nick den Hamer. Nick speelde afgelopen seizoen al in de X-box competitie en hij komt dit seizoen op zowel de X-Box als op de Playstation uit voor FC Groningen in de eDivisie. Een landelijke competitie waar alle Eredivisieclubs aan deelnemen. Ook FC Groningen ervaart hoe populair gamen is.

Community
Een grote groep gamers volgt de verrichtingen van FC Groningen op het gebied van eSports en in het bijzonder die van Nick den Hamer en 1e elftal speler Kaj Sierhuis. Hun video’s worden door meer dan 10.000 volgers bekeken. Een voorbeeld van wat zij posten is het uitpakken van ‘rewards’ na een geslaagde ronde in de Weekend League. De Weekend League is een online toernooi waarbij deelnemers in een weekend 30 wedstrijden online spelen tegen andere gamers.
 
Nick laat op zeer regelmatige basis zien dat hij tot de 100 beste FIFA-spelers ter wereld behoort. De wedstrijden die hij speelt in de eDivisie worden uitgezonden op FOX Sports. Met een totaal bereik van meer dan 16 miljoen views bewijst de eDivisie de interesse van met name jongeren in het kijken naar online voetbalwedstrijden.

Resultaat edivisie bereik seizoen 17 18

Toernooien
Ook populair zijn de FIFA-toernooien die FC Groningen zelf organiseert. Niek Hollewand, marketeer van FC Groningen, is hiervoor verantwoordelijk. Hij merkt dat het relatief weinig moeite kost om een toernooi vol krijgen. Dan zijn er meer dan 100 deelnemers aanwezig.
 
“Los van dat we mooie prijzen aanbieden, wil iedereen zich uiteraard meten met Nick en droomt ervan om zelf eSporter van FC Groningen te worden,” zegt Niek. “Het lijkt een zeer haalbare droom, maar men onderschat hoeveel trainingsuren Nick erin stopt. Wat dat betreft is eSports ook zeker topsport”.
 
Sponsors
Met een dermate groot bereik en ook nog van een moeilijk te bereiken doelgroep (lees: millennials) is het sponsoren van gaming een mooi middel voor bedrijven. FC Groningen heeft met KFC, MediaMarkt en V-Moda al diverse bedrijven aan zich verbonden.
 
MediaMarkt was op het gebied van gaming al een goede bekende van de club. FC Groningen is al sinds 2014 actief in eSports, ver voor de start van de landelijke eSports-competitie. Destijds werd er een eDerby in het stadion georganiseerd, voorafgaand aan de Derby van het Noorden tussen FC Groningen en sc Heerenveen. Sindsdien organiseert FC Groningen regelmatig evenementen, die zich richten op het spel FIFA van EA.
 

esports skybox 2.0 1

eSports Skybox
Samen met de MediaMarkt heeft FC Groningen in het Hitachi Captial Mobility Stadion een gameskybox gerealiseerd met maar liefst zes spelsystemen. In deze skybox heeft Nick doordeweeks een ruimte om te trainen en op wedstrijddagen wordt de ruimte gevuld via activaties met de sponsoren. Daarnaast kan de ruimte worden gehuurd om er kinderfeestjes en andere game arrangementen te laten plaatsvinden.
 
MediaMarkt FIFA19 toernooi
Ter gelegenheid van de release van FiFA19 organiseerde de MediaMarkt een toernooi op vrijdag 28 september. Dit toernooi werd georganiseerd in de MediaMarkt, locatie Groningen Centrum, waarbij Nick den Hamer uiteraard aanwezig was. Via de communicatiekanalen van FC Groningen werd er aandacht besteed aan het toernooi om zoveel mogelijk gamers naar de MediaMarkt te krijgen om daar de laatste editie van het populaire spel aan te schaffen.
 

DSC0117

V-MODA hoofdtelefoons
Ook V-MODA is eSports partner van FC Groningen. Tijdens de uitzendingen van de eDivisie op FOX-Sports zien de kijkers Nick den Hamer met een hoofdtelefoon van V-MODA met daarop zijn eigen naam. Deze hoofdtelefoon gebruikt hij ook bij het trainen. “Door de uitgebreide personaliseringsmogelijkheden zijn onze hoofdtelefoons de ideale match gebleken voor het eSports team van FC Groningen,” aldus V-MODA Business Development Manager Bart Meyvis.
 
Branded content
Om V-MODA te activeren is er een serie video’s gemaakt waarin Nick den Hamer spelers uit de eerste selectie uitnodigt voor een wedstrijdje FIFA 19. Gedurende die wedstrijdjes ontstaat een gesprek waarin het gaat over gamen en muziek. Als cadeau krijgen de spelers hun eigen persoonlijke hoofdtelefoon. Met als gevolg dat Bart Meyvis enthousiast werd toen hij Mimoun Mahi, voorafgaand aan de wedstrijd in de Kuip, het veld zag inspecteren met zijn hoofdtelefoon op.
 

eSports voor klanten èn personeel KFC
In 2017 was KFC de eerste officiële eSport partner van FC Groningen. Zij wilden graag de doelgroep millennials bereiken en uiteindelijk terug zien in hun vestiging. Via speciale toernooien en winacties wordt daar invulling aan gegeven. Bij de wedstrijd FC Groningen-sc Heerenveen waren er bijvoorbeeld gasten van KFC aanwezig in de eSport Skybox. Niet alleen klanten van KFC, maar ook personeelsleden. Het binden van personeel met leuke acties is een belangrijke pijler voor KFC en ook bij hen slaat gaming aan.
 
Clinics en demonstraties
Uit het bedrijfsleven is er steeds meer belangstelling voor gaming. Zo was Nick op de afgelopen twee edities van Trendship in MartiniPlaza te vinden en was hij ook bij de opening van het nieuwe pand van Voys. En om de brug te slaan tussen ‘oud en nieuw’ was Nick in augustus aanwezig bij de Dag van het Hunebed.
 
“Gaming trekt toch een ander publiek aan dan wat men gewend was bij het Hunebedcentrum, daarom wilde men graag dat Nick aanwezig was,” licht Niek Hollewand toe. “We krijgen steeds vaker aanvragen van bedrijven.”

Volg de #ESFCG socials om op de hoogte van de laatste ontwikkeling!

#ESFCG digitale backdrop oktober 2018
Gasterra

Praat mee

Laatste nieuws